Dit is waarom Polestar nú pas auto’s mag verkopen in Frankrijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fpolestar_2_35.jpeg)
Wat Polestar gepresteerd heeft, is knap. Vanuit het niets – nou ja, met steun van moederbedrijf Volvo – heeft het Chinees-Zweedse elektromerk een sterke positie op de automarkt veroverd. Behalve in Frankrijk, want daar lag Citroën dwars. De Franse fabrikant vindt het poolster-logo te veel op zijn eigen dubbele chevron lijken. Tot nu…
Niet dat de mening van Citroën is veranderd, overigens. Het merk vindt nog steeds dat het Polestar-beeldmerk (twee chevrons met de punten naar elkaar toe) te veel weg heeft van zijn dubbele chevron. Maar de strijdende partijen hebben een schikking getroffen, zo meldt de Franse krant Le Monde. Citroën heeft zijn klachten ingetrokken, waarschijnlijk in ruil voor enkele miljoenen euro’s uit Zweden. Case closed!
Polestar mocht in Frankrijk twee jaar lang geen auto’s verkopen
In juni 2020 ving Polestar nog bot bij de Franse rechter. Het merk moest Citroën 150.000 euro, plus proceskosten, betalen en mocht zes maanden het poolster-embleem niet in Frankrijk gebruiken. Die beperking is nooit opgeheven, dus heeft de Volvo-dochter in de afgelopen twee jaar geen auto’s verkocht bij onze verre zuiderburen. Zelfs de website moest uit de lucht.
Citroën wilde Polestar zelfs in heel Europa laten verbieden
Eerder dit jaar stapte Citroën naar het Europese hof om een verkoopverbod voor heel Europa te krijgen. Zover is het dus niet gekomen. Citroën en Polestar hebben een schikking getroffen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcitroen_c5_aircross_174.jpeg)
Dus kunnen de Fransen nu eindelijk een Polestar 2 aanschaffen. Of een Polestar 3, 4, 5 of 6, want die modellen komen er ook nog aan in de komende paar jaar.
Van officiële racepartner van Volvo naar zelfstandig merk
Citroën gebruikt zijn logo al sinds 1919. Polestar was ooit een Zweeds raceteam, dat later de officiële racepartner van Volvo werd. Het bedrijf werd in 2015 ingelijfd door Volvo, waarna het een soort BMW M-equivalent werd, een performancelabel. Sinds een paar jaar is Polestar een zelfstandige fabrikant onder Volvo, dat op zijn beurt weer eigendom is van het Chinese Geely.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?