Dit is wat de HBO-hitserie The Last of Us niet begrijpt over auto’s
The Last of Us is een van de beste videogames aller tijden. En de HBO-serie die momenteel loopt, oogst eveneens veel waardering. Ons viel echter iets op. Iets waaruit blijkt dat de makers van The Last of Us geen verstand van auto’s hebben.
De originele game kwam uit in 2013 voor de PlayStation 3 en verscheen daarna ook op de PlayStation 4 en 5. Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waarin een groot deel van de mensheid is geïnfecteerd met de cordyceps-schimmel.
The Last of Us met schimmelzombies
Die schimmel bestaat echt en parasiteert op mieren, kevers en andere insecten. Als zo’n beestje ermee geïnfecteerd wordt, neemt cordyceps de hersenen over en verandert het gedrag van het dier.
In The Last of Us wordt de werking van cordyceps uitvergroot en veranderen mensen in zombies door de infectie. In die wereld moeten de hoofdpersonen Joel en Ellie overleven.
Ze reizen door de Verenigde Staten, soms in een auto. En daarmee gaat The Last of Us de mist in. De serie speelt zich twintig jaar na de cordycepsuitbraak af. Benzine die al twintig jaar in een auto zit, is niet meer goed.
In principe is benzine lang houdbaar
In principe is benzine heel erg lang houdbaar. De ADAC sloeg ooit een paar liter loodhoudende benzine op in een goed afgesloten, metalen jerrycan. Na vijfentwintig jaar bleek dat prima bruikbaar.
Benzineauto’s verboden? Deze merken verkopen ze na 2035 nog!
In alle andere gevallen – dus bij kunststof jerrycans of bij benzine die in de tank van een auto zit – is de brandstof beperkt houdbaar. Hoe lang precies, daarover verschillen de meningen. De schattingen lopen uiteen van een paar maanden tot een jaar of twee.
Destabilisatie, oxidatie en verdamping
Benzine wordt op drie manieren onbruikbaar: door destabilisatie, oxidatie en verdamping. Om met die laatste te beginnen. Bij verdamping verdwijnen de vluchtige elementen uit de brandstofmix, waardoor het octaangetal minder goed wordt.
Bij oxidatie reageren elementen van de benzine met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Uit een onderzoek van de Belgische website Auto55 blijkt dat dat vooral een probleem is bij oude auto’s, die een niet-gesloten brandstofsysteem hebben.
Bij moderne auto’s zijn oxidatie en verdamping nauwelijks een probleem, maar destabilisatie is dat wel. De huidige benzine is daar zelfs extra gevoelig voor. Bij een temperatuur van 20 graden begint het destabilisatieproces al na zes maanden.
Ethanol in E10 en E5 trekt water aan
Nog iets wat de houdbaarheid van benzine zou kunnen beïnvloeden, is de hoeveelheid ethanol in de brandstof. In E10 en E5 zit een hoeveelheid ethanol en dat trekt water aan. Al hebben gesloten brandstofsystemen daar minder last van.