Dit is wat er allemaal mankeert aan de elektrische vrachtwagen van Tesla
De elektrische vrachtwagen van Tesla wordt uitgeleverd. Mooie imagomaker voor de bedrijven die ze hebben aangeschaft, maar geen fijne machine voor de chauffeurs die erin moeten gaan rijden. Dit is wat er allemaal aan de Tesla Semi mankeert.
Er rijden al meer elektrische vrachtwagens rond, maar die van Tesla genereert (uiteraard) de meeste publiciteit. Hij wordt door drie elektromotoren aangedreven en haalt op een volle batterij maximaal 800 kilometer, volledig beladen.
Half uur laden om Tesla Semi vol te krijgen
Tesla gebruikt megachargers om de Semi weer op te laden met een snelheid van tot wel 1 megawatt. In de praktijk betekent dat een laadtijd van een half uur om de accu weer voor 70 procent vol te krijgen.
Ontwerpers niet nagedacht over de praktijk
Maar dat is niet waar vrachtwagenchauffeurs over vallen. Een Poolse trucker, Tomasz Orynski, fileert de Tesla Semi en laat zien dat de ontwerpers ervan totaal niet nagedacht hebben over praktische bruikbaarheid.
Tesla beweert dat de Semi om de chauffeur heen is ontworpen. Onzin, vindt Orynski. Ten eerste, zegt hij, heeft Tesla veel te veel cabineruimte verspild door de bestuurdersstoel in het midden te zetten.
Slechte zitpositie en niet te openen ruiten
Door de stoel links (of rechts) neer te zetten, zoals alle truckfabrikanten doen, creëer je aan de andere kant meer bruikbare ruimte. Bovendien zorgt een centrale zitpositie, zoals in de Semi, ervoor dat je bij inhaalacties niet om je voorganger heen kan kijken.
Daarbij moeten chauffeurs tol betalen, met bewakers bij toegangspoorten praten en aan iemand papieren doorgeven. Dat kan niet als je in het midden zit. En bovendien lijken de zijruiten van de elektro-truck niet omlaag te kunnen, alleen op een kierstand.
Met je modderige voeten door de cabine
De chauffeur moet dus opstaan en het portier open doen. Wat nog een hele klus wordt, want Tesla heeft de deuren van de Semi niet naast de bestuurder geplaatst, maar erachter.
Wat maakt dat uit? Veel, zegt Orynski. Als het slecht weer is, loop je met je natte, modderige schoenen door de halve cabine. Bij een normale truck niet. Dan worden alleen het opstapje en de bodem vóór je stoel vies, want daarna doe je de schoenen uit.
Geen plaats voor een bed in de Tesla Semi
Verder, doordat de portieren aan de achterkant van de cabine zijn geplaatst is daar geen plaats voor een bed. Nou kun je wijzen op het feit dat de Tesla Semi niet bedoeld is voor de long haul. Maar volgens Orynksi doen bijna alle chauffeurs regelmatig een tukje.
Een bed boven de voorruit monteren, zoals oude Scania’s vroeger hadden, kan ook niet. Want Tesla heeft de Semi aan de voorkant smaller gemaakt dan aan de achterkant. Dus een matras past daar met geen mogelijkheid.
Ontwerpers Tesla Semi geen flauw benul
Is de Pool dan klaar met zijn kritiek? Nee. De buitenspiegels zijn nu aan de beurt. Bij een normale vrachtwagen kun je die makkelijk vanuit de cabine even schoonvegen. Bij de Tesla kan dat niet, omdat ze te ver naar buiten staan. Een trapje pakken dus …
Orynski heeft nog veel meer commentaar op de Tesla Semi. Volgens hebben de ontwerpers van het apparaat geen flauw benul waar een vrachtwagenchauffeur in de dagelijkse praktijk tegenaan loopt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash