Dit kost onderhoud van een Bugatti Chiron
Menig autoliefhebber droomt van een Bugatti Chiron of ander hypercar. Echter, door het extreme prijskaartje van zo’n auto, is het maar voor weinig mensen weggelegd. Niet alleen de aanschaf is duur, ook het onderhoud kost veel geld. In dit artikel bespreken wat het onderhoud van een Bugatti Chiron kost als je de bolide 10 jaar bezit.
Autovisie heeft niet zelf een Bugatti als duurtester gehad, maar we kijken naar de prijzen die Bugatti rekent voor standaard onderhoud. Er kunnen dus altijd meer onderdelen kapot gaan.
Dit kost het onderhoud van een Bugatti Chiron
Hoewel een Bugatti Chiron in veel opzichten niet te vergelijken is met jouw Volkswagen Polo, moet de hypercar ook gewoon onderhoud hebben. De 3,2 miljoen euro (ex. Belastingen) kostende Chiron moet elke 14 maanden of 16.000 kilometer nieuwe vloeistoffen als motorolie en remvloeistof hebben. Kosten? 23.339 euro.
Een onderdeel dat je bij de Bugatti Chiron wel moet vervangen en bij jouw auto – als het goed is – niet, zijn de velgen. Om veiligheidsredenen moeten de carbon velgen iedere veertien tot zestien maanden of iedere 16.000 kilometer vervangen worden, gelijk met het onderhoud dus. Het vervangen van de wielen, zonder banden, kost iets meer dan 46 mille. Wil je ook banden erbij, dan moet je 39.000 euro extra neertellen. Tenminste, als je voor de Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden gaat. Je kunt ook voor goedkopere banden kiezen. De minimale prijs is 7.432 – dat valt dan relatief mee.
Banden zijn niet zo speciaal, die moet je ook bij jouw auto vervangen. Wat wel uniek is, is dat Bugatti de turbo’s en brandstoftank van de Chiron ook als slijtageonderdeel ziet.
Een ton per jaar
Tel je alles bij elkaar op, dan ben je in vier jaar tijd ongeveer 407.577 euro bedragen exclusief belastingen, arbeidskosten, transport- en reiskosten. Dit is inclusief drie olieverversingen, twee velg-/bandenwissels, vier nieuwe turbo’s, een nieuwe brandstoftank en een set remmen.
Prijzen in dit artikel zijn niet bevestigd door Bugatti.
5 redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace