Dit kosten onderdelen voor de Bugatti Veyron!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96.jpg)
Af en toe zijn officiële documenten fascinerend. Neem dit Amerikaanse EPA-emissierapport (Environmental Protection Agency) van de Bugatti Veyron. Daar staan de onderdelenprijzen in en die zijn… nou… voor een miljoenen kosten hypercar eigenlijk nog niet eens zo heel extreem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbugatti_veyron_grand_sport_roadster_venet_96.jpg)
De W16-motor van de Veyron heeft vier turbo’s. Ze kosten 6400 dollar per stuk en het arbeidsloon om er twee te vervangen komt op 9000 dollar. Moeten ze allemaal worden vervangen, dan ben je dus 43.600 dollar kwijt. Daarbij heeft de Veyron twee inlaatluchtkoelers a raison de 9000 dollar per stuk. Het loont om ze tegelijk te laten vervangen, want dan kost het je 2200 dollar aan arbeidsloon, anders 2000 dollar per exemplaar.
Phaeton W12
Nokkenasverstellers kosten tussen de 700 en 800 dollar. Dat is redelijk, zou je denken. En dat klopt, maar het kost 21.000 dollar (!) aan arbeidsloon om ze te laten vervangen, waarschijnlijk om dat dan de halve motor uit elkaar moet. Er zitten overigens nog meer relatief goedkope onderdelen in de Veyron. De luchtmassasensor kost slechts 200 dollar. Die deelt de Bugatti dan ook met de Volkswagen Phaeton W12.
Volkswagen Golf
Dan zijn er nog de turbodruksensoren. Die kosten niet meer dan 20 dollar per stuk, want ze komen gewoon uit de Volkswagen Golf GTI en Audi A3. De sensoren die de positie van de nokkenassen meten vind je terug in de Volkswagen Golf IV en hebben een prijskaartje van niet meer dan 9 dollar per stuk. Het kost alleen wel 7200 dollar om ze alle vier te vervangen.
Brandstoftank
De brandstoftank dan. Die staat op de prijslijst voor 20.000 dollar en 22.000 arbeidsloon. Voor de uitlaatspruitstukken rekent Bugatti 2000 dollar per kant. Moeten ze allebei worden vervangen, dan kost dat 44.000 dollar aan arbeidsloon. De Veyron heeft vier lambdasondes. Die komen uit de Volkswagen Passat W8 en zijn slechts 300 dollar per onderdeel. Het arbeidsloon om ze vervangen daarentegen… Dat is 15.000 dollar!
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven