Dit kun je verwachten op de IAA in München
Deze week staat er weer een echt auto-evenement op de planning: de IAA. Voor het eerst vindt de autobeurs in München plaats. Wat kunnen we daar verwachten?
Autovisie reist deze week uiteraard af naar de IAA in München om verslag te doen van het laatste nieuws op het gebied van auto’s en mobiliteit. Zoals gezegd vindt het evenement voor het eerst plaats in die Beierse stad. Dat is niet het enige verschil met voorgaande edities, ook de opzet van het evenement is anders. Geen klassieke autobeurs meer, maar een evenement dat zich richt op mobiliteit in bredere zin.
Stellantis
Een groot aantal merken haakte bovendien af voor de IAA. Een grote afwezige is bijvoorbeeld Stellantis, waardoor ook Peugeot, Citroën, Alfa Romeo en ook het Duitse Opel niet aanwezig zijn. In dit artikel vertellen we je wat je wél kunt verwachten.
Audi
Uiteraard is Audi, als onderdeel van de Volkswagen Groep, wel van de partij in München. De mannen uit Ingolstadt zetten in ieder geval de deze week online gepresenteerde Grandsphere op de beursstand. Het is Audi’s visie op een toekomstige elektro-limousine, die vanaf 2024 naast de A8 te koop zal zijn. Meer informatie over die auto lees je hier.
De IAA is bovendien het moment waarop we voor het eerst gaan kennismaken met de RS3. Het is een van de weinige performance-modellen in München. Geen elektrokracht, maar een ‘ouderwetse’ vijfcilinder met een berg aan vermogen. Een auto waar liefhebbers van hot hatches warm van worden. Ben jij zo iemand, houdt onze kanalen dan in de gaten, want we zullen de RS3 zeker opzoeken.
BMW
De IAA is dit jaar een thuiswedstrijd voor BMW. Die fabrikant toont daar de i Vision Circular, die ‘de ambitieuze doelstelling belichaamt om de meest duurzame fabrikant van premium mobiliteit te zijn’. Veel meer weten we niet, maar de teaserafbeelding laat een voertuig zien dat lijkt op een compacte MPV-achtige auto.
BMW wil ermee duidelijk maken dat luxueus en individueel vervoer er in de toekomst uit kan zien. In de verre toekomst, want de autobouwer spreekt over 2040. Uiteraard is de auto compleet gemaakt uit gerecyclede materialen, of materialen die op zichzelf weer voor 100 procent te recyclen zijn.
Bovendien neemt BMW enkele modellen mee die voor het eerst aan het publiek worden getoond, zoals de i4, 2-Serie, 4-Serie Gran Coupé en de gefacelifte X3 en X4.
Cupra
Het Spaanse Cupra, inmiddels een zelfstandig merk en onderdeel van de Volkswagen Groep, neemt uiteraard de Born mee. De op de ID.3 gebaseerde elektrohatch moet het elektrogamma van het concern sportiviteit inblazen, met onder andere een onderstel dat door Cupra is aangepakt, directere besturing en een vermogensboost van 170 kW. We maakten al eens kennis met de Born, maar konden je toen niet alles over de elektrohatch vertellen. Meer hoor je deze week dus.
Daarnaast zal ook de UrbanRebel getoond worden. Een krankzinnige stadsauto met een berg aan vermogen en een opvallend spoilerpakket. Een auto die we nooit gaan zien, dus? Niet helemaal, want dit is Cupra’s voorbode op de elektrische stadsauto die Seat vanaf 2025 zal aanbieden. Het zal volgens de autobouwer een betaalbaar model worden, daar het niet meer dan 20.000 euro zal gaan kosten. Volkswagen komt kort daarna ook met een variant, waarschijnlijk onder de noemer ID.2.
Ford
Meer sportief nieuws zien we bij Ford. De autobouwer toont namelijk de GT-versie van de Mustang Mach-E. Oftewel, een spannendere en sportievere versie van de elektrische crossover. En da’s een serieuze auto, want z’n elektromotoren produceren samen 487 pk en 860 Nm. Goed om ‘m binnen 3,7 tellen naar 100 km/h te laten sprinten. De batterij meet overigens een flinke 98,7 kWh, zodat je ongeveer 500 kilometer kunt rijden op een lading stroom.
Hyundai
De Koreaanse autobouwer verraste dit jaar al met de Ioniq 5, maar is ook in München van de partij. Of er echt nieuwe producten op de beursstand van Hyundai staan, is de vraag. Wellicht maakt de Ioniq 6 z’n optreden, als productieversie van de fraaie Prophecy conceptcar van vorig jaar.
Hyundai grijpt de IAA in ieder geval aan om te praten over nieuwe mobiliteitsplannen. Het zal daarbij gaan om ‘de volgende fase’, waarin de fabrikant laat zien hoe volledige CO2-neutraliteit mogelijk is. Ook staat autonoom rijden op de Hyundai-agenda: er wordt een autonoom rijdende Ioniq 5 ingezet om bezoekers door de stad te vervoeren. Handig, want de show vindt dit jaar niet op één, maar juist meerdere locaties plaats.
Kia
En dus is ook zustermerk Kia van de partij. Die fabrikant onthulde onlangs de compleet nieuwe Sportage, en maakt zich ook op voor de marktintroductie van de EV6. Beide autos’s beleven in München hun Europese debuut. Toch zit daar voor ons weinig nieuws aan, want we maakten onlangs al uitgebreid kennis met de twee auto’s:
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
Mercedes-Benz
Er zal veel nieuws uit de hoek van Mercedes-Benz komen, want het merk neemt heel veel modellen mee naar München. Een daarvan is de EQE, een elektrische sedan die onder de EQS in het gamma komt te staan. Verder verwachten we een voorbode op de elektrische G-Klasse, die vanaf 2024 op de markt zal zijn.
Ook zal de AMG-divisie een aantal creaties laten zien, waaronder de deze week gepresenteerde GT 63 S E Performance. Het is de eerste stekkerauto van AMG, waarbij de elektromotor en V8 samen ruim 800 pk produceren. En we zien de eerste volledig elektrische auto van de specialisten uit Affalterbach: de EQS. En we zien een Maybach-variant van laatstgenoemde, al zal dat – ondanks de naam – wel een heel ander model zijn dan de elektrolimousine. Meer zie je snel op onze kanalen!
Mini
Ook Mini komt met een studiemodel: de voor het merk forse Urbanaut. Het is een conceptcar in z’n puurste vorm, want de elektrisch aangedreven MPV heeft een woonkamer als interieur. Volgens Mini zullen mensen in de Urbanaut ook blijven zitten als de rit is voltooid. Ter ontspanning dus. En dus draait het in die auto al helemaal niet meer om dat waar Mini juist nu zo in uitblinkt: rijgenot.
Porsche
Uiteraard staat ook Porsche in München, en het merk zal daar met een compleet nieuwe auto staan. Het is een nog onbekende concept car die z’n blik uiteraard op de toekomst heeft gericht. Verrassing dus!
Renault
Groot nieuws bij Renault, dat samen met Dacia wél te vinden is in München. De Fransen laten de Mégane E-Tech zien, een compleet nieuwe en elektrische crossover. Hij komt naast de huidige Mégane in het gamma, maar staat qua autoconcept dus af van het bekende model.
De nieuwkomer staat op het CMF-EV-platform. Renault liet onlangs al de belangrijkste details van de auto los. Het model krijgt een 160 kW sterke motor op de voorste as. De batterij meet 60 kWh, waarmee een bereik van zo’n 450 kilometer mogelijk zal zijn. Naar verwachting komen er meerdere varianten, met bijvoorbeeld een tweede elektromotor op de achteras of juist een kleiner accupakket.
Het Roemeense Dacia laat overigens de Jogger zien. Die auto is inmiddels al vrijgegeven. Een uitgebreide video vind je dus al op onze kanalen, zoals hieronder. Renault toont ook een nieuw model dat voor taxi- en deelauto-organisaties bedoeld is: de Mobilize Limo.
Smart
In München zal Smart een belangrijk studiemodel tonen. Het gaat om de allereerste SUV van het merk, die in 2023 moet verschijnen. Bovendien is het een flink grotere auto dan we van het merk gewend zijn. Denk aan de maatvoering van een Mini Countryman.
Het gaat daarbij uiteraard om een elektrisch model, waarvan details nog schaars zijn. Wel weten we dat de SUV het begin is van de uitbreiding van het Smart-gamma, want er wordt achter de schermen aan meer producten gewerkt. Welke kant Smart opgaat, is nog onbekend.
Volkswagen
Veel productnieuws bij Volkswagen, want de fabrikant heeft een hoop te laten zien. De ID.5 GTX beleeft z’n debuut als coupé-versie van de ID.4 GTX. Daarnaast maakt ook de vernieuwde Polo GTI z’n debuut, en staat de Taigo voor het eerst klaar om publiek te ontvangen. Laatstgenoemde is, jawel, de coupé-versie van de T-Cross en moet een vleugje sportiviteit in het segment van compacte crossovers brengen.
Uiteraard is er nog meer te zien op de IAA in München waar we hierboven niet over hebben bericht. Wil je alles weten over de autoshow, houdt dan onze kanalen in de gaten. Daar houden we jou op de hoogte over al het laatste nieuws.