Dit wordt de nieuwe en grote elektrische Kia, de EV9
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F18122_Kia_teases_Concept_EV9-1.jpg)
Kia laat de eerste beelden zien van de aanstaande EV9. De nieuwe elektrische SUV wordt een volgend model uit de EV-lijn, waarmee het merk tot nu toe hoge ogen heeft gegooid.
Kia wordt langzamerhand een van de grote spelers op de markt van de elektrische auto’s. Zo blijkt uit onze test dat de EV6 goede kans maakt de best verkochte auto van 2022 te worden. De flinke cross-over krijgt er volgende week een grote broer bij, nu al teasen de Koreanen de ontwerpen van de tekentafel.
Kia presenteert de EV9 als concept
De Kia EV9 draagt het woord ‘concept’ voor zich. Volgende week – op de LA Auto Show – zal dan ook niet het definitieve model te zien zijn. De insteek van de EV9 is met de schetsen al wel bekend gemaakt: een grote SUV met – nu nog – een opvallend hoekige designtaal.
De vierkante vorm van het koetswerk moet zorgen voor optimale ruimte in het interieur. Kia geeft aan dat de beenruimte in de EV9 adaptief is, en de gehele binnenruimte flexibel. Wat dit exact betekent, is de vraag. Maar dat we meer mogen verwachten dan verstelbare stoelen en banken, is zeker.
Een minimalistisch interieur
Naast schetsen van het exterieur en veelbelovende woorden, laat Kia het dashboard van de EV9 zien. Deze lijkt niet veel af te wijken van wat we kennen van de EV6: een groot doorlopend scherm op een relatief minimalistisch dashboard. In geval van de EV9 lijkt het dashboard uit twee delen te bestaan.
Een ander afwijkend designelement is het Formule 1-achtige stuur dat vaker te zien is in conceptmodellen. Toyota heeft in de bZ4X al een yoke-stuur gepresenteerd, maar of zo’n nieuwe design ook daadwerkelijk geplaatst wordt in productiemodellen is nog de vraag. Ook Tesla levert het momenteel in de Model S Plaid, maar het lijkt waarschijnlijk dat Kia uiteindelijk voor een regulier stuurwiel gaat.
Naast het bijzondere stuurwiel, vangen we ook een glimp op de middentunnel. Deze ontbreekt het aan bekerhouders en fysieke knoppen, iets wat wel terug te vinden is in de EV6. Of alle knoppen ondergebracht worden in het scherm en hoe de rest van het conceptmodel van de EV9 is vormgegeven laat Kia vanaf 19 november zien op de Auto Show van Los Angeles. Het duurt overigens nog even voor we het uiteindelijke model op de markt zien. Reken op ergens rond 2024, als Hyundai ook grote broer Ioniq 7 laat zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?