Dit zijn de 5 meest betaalbare elektrische auto’s van nu en binnenkort
Wie op de weg kijkt en let op elektrische modellen, ziet dat het overgrote deel kostbare modellen zijn. Een prijs van 85.000 euro voor een Tesla, 110.000 euro voor een Jaguar of 90.000 euro voor een Audi E-tron is heel normaal. Toch, het aanbod elektrische auto’s met een fors lager prijskaartje groeit en zal zelfs sterk toenemen. Hieronder zetten we de goedkoopste van de komende tijd voor je op een rij.
Op dit moment maakt de autowereld een van de grootste, zo niet grootste transities uit de geschiedenis door: de overstap naar elektrisch rijden. En hoewel ook overheden er veel aan doen om die elektrische auto’s aantrekkelijk te maken (denk aan bijtelling, belastingvoordelen en subsidies), zijn ze in veel gevallen nog steeds fors duurder dan bijvoorbeeld benzine- of dieselauto’s. Maar dat gaat allemaal wel een beetje veranderen. De laatste tijd zijn er namelijk veel modellen aangekondigd die wél een stuk betaalbaarder zijn. We zetten ze voor je op een rij.
Citroën Ami (2021)
Oké, de eerste elektrische ‘auto’ in deze lijst is eigenlijk een brommobiel. De Citroën Ami is een volledig elektrisch karretje dat helemaal bedoeld is voor de stad. Hij biedt plaats voor twee personen, is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. De Ami stamt af van de fraaie Ami-One concept die Citroën ons vorig jaar liet zien. Hoewel het uiterlijk compleet is veranderd, hebben de Fransen wel vastgehouden aan enkele leuke details. Denk aan twee in tegengestelde richting scharnierende deuren, de symmetrische carrosseriedelen en de zijruiten die een knipoog zijn naar de originele Eend. De topsnelheid bedraagt – uiteraard – 45 km/h. De elektromotor haalt zijn stroom uit een 5,5 kWh-batterij, waarmee je zo’n 70 kilometer ver moet kunnen komen. In juni gaat het model al in de verkoop, in Nederland onderzoekt men nu de wetgeving rondom dit concept. De aanschafprijs van de Ami zal zo’n €7000 bedragen.
Seat Mii Electric, Skoda Citigo E-iV en Volkswagen e-Up (2020)
De Volkswagen Groep heeft dit jaar zijn stadsautootjes vernieuwd en ze uitgevoerd met een nieuwe elektrische aandrijflijn. De modellen van Seat en Skoda zijn enkel nog als EV te koop, Volkswagen biedt in de Up ook nog een verbrandingsmotor aan. Allemaal hebben ze dezelfde aandrijflijn. Dat betekent dat er in de voorzijde een elektromotor met een vermogen van 61 kW/83 pk ligt, die zijn energie haalt uit een accupakket met een capaciteit van 36,7 kWh. Daarmee komen de Seat, Skoda en Volkswagen op papier ongeveer 260 kilometer ver. Laden met wisselstroom kan met een maximaal vermogen van 7,2 kW, bij snelladen is dat vermogen maximaal 40 kW. Positief is wel dat de binnenruimte en bagageruimte van de auto’s vrijwel onaangetast is. De Skoda Citigo is met een vanafprijs van €23.290 de goedkoopste, daarna volgt de Seat (€23.400). Het meeste geld moet betaald worden voor de Volkswagen e-Up: €23.475. Ze zijn alle drie al op de markt.
Dacia Spring (2021)
Volgend jaar verschijnt het eerste elektromodel van Dacia, wat in de basis een licht aangepaste Renault is. De Fransen verkopen al een zeer betaalbare stadsauto onder de naam K-ZE in China en ze halen die auto met andere merknamen naar Europa. Van de K-ZE weten we het volgende: de auto beschikt over een 33 kW/45 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een accu van 26,8 kWh. Die is goed voor een bereik van ongeveer 250 kilometer. De vijfdeurs ‘SUV’ heeft vier zitplaatsen, een wielbasis van 2,42 meter en een kofferruimte van 300 liter. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Renault communiceerde eerder een EV voor €11.000 te presenteren. Waarschijnlijk wordt de Spring een stukje duurder, maar als het om elektrische auto’s gaat weer zeer betaalbaar.
Renault Twingo Z.E. (2020)
We blijven bij Renault, want dat merk presenteert dit jaar nog de elektrische Twingo. Die wordt onder de naam Twingo Z.E. in de markt gebracht. De toevoeging Z.E. van Zero Emission vinden we op alle toekomstige elektrische auto’s van het merk terug. Renault verwacht dat de Twingo Z.E. zo’n vier jaar meegaat, daarna wordt de auto pas vervangen door een nieuw model. Toch zullen de capaciteiten van deze Twingo dan redelijk gedateerd zijn, omdat zijn cijfers nu al niet verrassen. Op de achteras ligt een elektromotor met een vermogen van 60 kW/82 pk, die zijn stroom haalt uit een accupakket met een capaciteit van 22 kWh. Daarmee komt de kleine Renault 180 kilometer ver op een volle lading stroom, in de stad claimen de Fransen een bereik van 250 kilometer. Laden kan met een maximaal vermogen van 22 kW. Prijzen zijn opnieuw nog niet bekend, maar naar verwachting positioneert Renault de Twingo iets boven de Dacia Spring. De Twingo Z.E. verschijnt na de zomer in ons land.
Smart ForTwo en ForFour (2019)
Bovenstaande aandrijflijn is niet onbekend, want die was al een tijd beschikbaar in de elektrische auto’s van Smart. De kleine stadsauto’s worden in dezelfde fabriek als de Twingo gemaakt en dus delen beide auto’s hun aandrijflijn. Over de toekomst van Smart was vorig jaar nog wat gedoe: Mercedes-Benz wilde het merk van de hand doen maar besloot uiteindelijk om een samenwerking aan te gaan. Samen met het Chinese Geely wordt er in 2022 toch een vervolg aan het merk gegeven. De samenwerking met Renault loopt dus nog even door. In de elektro-auto is enkel het accupakket verschillend met die van de Twingo Z.E.. In de Fransman meet die namelijk 22 kWh, die in de Smarts hebben een capaciteit van 17,6 kWh. Het bereik van die elektrische auto’s komt dus iets boven de 100 km uit. Prijzen voor de twee- en vierzitter zijn gelijk: €23.995. Wie dakloos wil rondrijden, moet €26.995 neerleggen voor de Cabrio. De auto’s zijn per direct beschikbaar.
Twee elektrische auto’s die een stukje duurder zijn maar dan ook daadwerkelijk veel meer ruimte bieden, zijn de MG ZS EV en Mazda MX-30. Eerstgenoemde auto is al een tijd op de markt en heeft iedereen verrast met zijn prijs van onder de €31.000. De Chinese Brit is een volwaardige crossover met – voor zijn prijs – zeer acceptabele prestaties en bouwkwaliteit. De MX-30 verschijnt eind dit jaar, en dat is qua styling een vrij bijzondere auto. Klanten moeten ongeveer €33.000 voor het model neerleggen.