Dit zijn de betrouwbaarste (tweedehands) elektrische auto’s
Elektrische auto’s hebben veel minder onderhoud nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor, en dat blijkt maar weer eens uit harde data. In Engeland hebben ze onderzocht wat de meest betrouwbare elektrische auto is.
Althans, gekeken naar het feit of ze de MOT-keuring (de Britse APK-keuring) voltooien. Het Britse Move Electric heeft namelijk de data opgevraagd bij het Department for Transport, waarin staat welke modellen hun eerste keuring zonder kleerscheuren hebben overleefd. In die analyse zijn 5230 EV’s meegenomen, die (gerekend vanaf 2020) allemaal al minstens drie jaar oud zijn. Gemiddeld hebben die auto’s 34,331 mijl (ruim 55.000 kilometer) op de klok staan. Vandaar dat je geen recente elektrische auto’s in deze lijst ziet, maar vooral oudere modellen.
Veel meer ICE’s
Interessant om te melden is overigens dat 86,65 procent van al die auto’s de MOT-keuring in één keer voltooiden. Dat is een hoger percentage dan in het geval met conventionele auto’s, want in die categorie voltooide 84,46 procent diezelfde keuring. Belangrijke noot is natuurlijk wel om te melden dat er nog altijd veel, maar dan ook veel meer auto’s met een verbrandingsmotor op de weg rijden. Maar welke elektrische auto staat dan bovenaan de MOT-lijst? Let dus wel op: het gaat hier om reeds verouderde modellen. Mogelijk een waardevolle lijst voor de koper van een tweedehands elektrische auto, dus! Al zegt het natuurlijk niet alles over de betrouwbaarheid op lange termijn van deze modellen.
De auto met de hoogste score komt uit Zuid-Korea. Het gaat namelijk om de Hyundai Ioniq Electric. Die elektrische fastback, ook leverbaar met verschillende hybride-aandrijflijnen, doorstond in maar liefst 98,75 procent van de gevallen de MOT-keuring. De gemiddelde Ioniq die de eerste keuring voltooide, had bovendien ruim 29.000 mijl (46.000 kilometer) op de teller staan.
Renault Zoe
De Ioniq wordt op de voet gevolgd door de tweede generatie Nissan Leaf (97,7 procent). Daarna volgt de Volkswagen e-Golf, inmiddels uit productie. De elektrische hatchback uit Duitsland wist de MOT-test in 93,94 procent van de gevallen te doorstaan. De Tesla Model X (92,08 procent) en de BMW i3 (91.81 procent) complementeren de top vijf. Opmerkelijk is de score van de zeer populaire Renault Zoe. De Franse hatchback wist slechts in 83,18 procent van de gevallen de MOT-test zonder kleerscheuren te voltooien.
Hieronder de volledige lijst van elektrische auto’s en hun MOT-scores:
- Hyundai Ioniq Electric (98.75 procent)
- Nissan Leaf (97,7)
- Volkswagen E-Golf (93,94)
- Tesla Model X (92,08)
- BMW i3 (91,81)
- Kia Soul EV (91,04)
- Smart ForTwo (90,63)
- Nissan Leaf (gen. 1, 86,28)
- Tesla Model S (86,16)
- Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (85,71)
- Nissan e-NV200 (84,34)
- Renault Twizy (84)
- Renault Zoe (83,18)
- Peugeot Ion (82,50)
- Renault Kangoo (78,35)
- Reva G-Wiz (77,27)