Dit zijn tot nu toe de effecten van het coronavirus op de auto-industrie
Het coronavirus houdt de wereld momenteel in z’n greep. En dus hebben ook autofabrikanten te maken met flinke problemen. Welke invloed heeft het virus tot nu toe op de industrie?
Begin januari dook in de Chinese stad Wuhan het coronavirus op. Allerlei organisaties zijn daardoor genoodzaakt om hun activiteiten in China tijdelijk te staken. Zo besloot Toyota vorige week al de productie in China tot en met 9 februari stil te leggen, omdat het meerdere fabrieken bezit in de regio waar het virus is verspreid. Omdat de regering wegen heeft geblokkeerd om de verspreiding van het virus tegen te gaan, is de toelevering van materialen een probleem voor de autobouwer. Eerst was het van plan om op 10 februari de situatie te beoordelen en de fabrieken opnieuw te openen. Dat is nu bijgesteld naar 17 februari. Toyota heeft laten weten dat het virus nog geen invloed heeft op de productie in Europa.
Honda
Honda nam een vergelijkbaar besluit voor zijn fabrieken in China. De fabrikant heeft ook productieplekken in de regio van Wuhan waar het zo’n 600.000 auto’s per jaar bouwt, en wilde op 9 februari de situatie beoordelen. Ook zij hebben dat naar de 17e verplaatst. Wel verwacht Honda dat de productie in Guangzhou, een stad zo’n 1000 kilometer ten zuiden van Wuhan, op 10 februari hervat kan worden. Ook Daimler en Ford hervatten op die datum hun werkzaamheden. BMW begint pas op de 17e met de productie in zijn fabriek in Shenyang.
Deze week besloot ook Tesla zijn fabriek in Shanghai stil te leggen, tot 10 februari. De gloednieuwe productiefaciliteit heeft daarom nog maar kort auto’s kunnen bouwen. Hoeveel vertraging het sluiten van de fabriek oplevert is niet bekend. Ook Renault, GM, Nissan en PSA hebben met dezelfde problemen te maken. Suzuki is op zoek naar andere leveranciers voor onderdelen.
Zuid-Korea
Niet alleen in China hebben fabrikanten hun faciliteiten gesloten. Hyundai heeft de productie in Zuid-Korea opgeschort, waardoor de productielijnen in meerdere fabrieken stil komt te liggen. Er is daar namelijk een tekort aan bedradingscomponenten die uit China komen. De fabriek die de onderdelen produceert is namelijk volledig gesloten na de besmetting van het coronavirus van een werknemer. Hyundai geeft aan dat productie op 11 of 12 februari wordt hervat.
Europa
Gisteren kondigde Fiat Chrysler Automobiles (FCA) aan dat zijn productieplekken in Europa mogelijk sluiten. Ook hier is de levering van Chinese onderdelen de boosdoener. Veel onderdelen die FCA gebruikt worden namelijk in China gemaakt, in fabrieken die door de uitbraak van het virus nog stilliggen. Mike Manley, topman van FCA, liet weten dat de productie in een Europese fabriek daardoor in gevaar loopt. Het is niet duidelijk om welke van de 23 Europese productieplekken het gaat.