Dit zijn dé hoofdacts van het Goodwood Festival of Speed 2021
Vanaf aanstaande donderdag 8 juli is het weer zover: het Goodwood Festival of Speed gaat van start. Na een jaar afwezigheid vanwege de coronacrisis keert het jaarlijkse autofestival in het Britse West Sussex terug. Dat er een jaar langer op gewacht moest worden betekent dat er nu extra feest gevierd kan worden, mede omdat er toeschouwers aanwezig mogen zijn. Autovisie neemt alvast dé hoofdacts van dit spektakel door.
Aston Martin F1 en Valkyrie
Het zal misschien wel een van de grootste acts van het Goodwood Festival of Speed worden. De Aston Martin Formule 1-auto in het typisch British Racing Green, bestuurd door Lance Stroll, zal dit weekend op het Britse autofestival scheuren over het korte parcours. Alhoewel, scheuren misschien niet. Hij sluit namelijk aan bij de Aston Martin-parade. Al zal de Canadees natuurlijk wel volgas willen gaan, dus wie weet. Dat zal op zaterdag gebeuren, een week voordat de Formule 1 sprintkwalificatie op Silverstone van start gaat. En inderdaad, het zal een Aston Martin-parade worden, want het merk neemt meerdere indrukwekkende auto’s mee voor de toeschouwers.
De Valkyrie hypercar zal op het Britse circuit haar debuut maken. Ook dan mag Stroll achter het stuur kruipen. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij deze langverwachte hypercar wél op volle snelheid over de heuveklim sturen.
Hij zal vergezeld worden door de Aston Martin Vantage F1 Safety Car, de DBX F1 Medical Car en de onlangs vertoonde Vantage F1 Edition. Voor fans van Aston Martins racehistorie is er ook goed nieuws. De legendarische DBR1 en LM7 zullen namelijk ook het parcours trotseren.
Toyota GR 86
Met een line-up van Aston Martin is het nog best lastig om met iets bijzonders te komen, maar Toyota slaagt daar toch wel in. Toyota zal namelijk de GR 86 zijn werelddebuut laten beleven op het Festival of Speed. En dat is best een klein wonder te noemen, want de Japanse tcoupé komt pas later naar Europa én Nederland. Door de steeds strenger wordende emissie-eisen in combinatie met de dalende vraag naar sportcoupés, kiezen veel autobouwers ervoor om bepaalde sportieve modellen niét naar Europa te halen. Zo gaat de opvolger van de Nissan 370Z bijvoorbeeld aan onze neus voorbij. Ook Subaru komt niet met BRZ naar Europa, het technische broertje van de Toyota GR 86. Maar op het Goodwood Festival of Speed zal de GR 86 dus zijn debuut maken.
De GR 86 is een sportcoupé volgens het klassieke recept. In de neus ligt een 2,4-liter boxermotor die alle aandrijfkrachten via een handbak naar de achterwielen stuurt. Tel daar een 50 procent grotere torsiestijfheid én gewichtbesparing bij op, en je wordt als autoliefhebber al warm van Toyota’s nieuwe sportcoupé.
Prodrive
Misschien niet een bekende naam, maar je kan zeker een van de mooiste line-ups van dit team verwachten. Prodrive zit al jaren in de autosportindustrie en geen ander bedrijf is zo succesvol geweest als Prodrive in zoveel verschillende raceklassen. Denk daarbij aan het Wereldkampioenschap Rally voor Subaru met Colin McRae, Richard Burns en Petter Solberg, maar ook aan Le Mans-titels met Aston Martin en Ferrari en ook nog in het Britse Touring Car Championship met BMW en Ford.
Met zo’n iconische geschiedenis in de autosport kun je wel een stevige line-up verwachten, en die komt er ook. Prodrive neemt mee – en schrik niet:
-1981 Ford Escort RS1800 MkII (bestuurd door Ari Vatanen and navigator David Richards)
-1986 Metro 6R4 (display)
-1995 Subaru Impreza Group A (display)
-1996 Subaru Impreza Group A (bestuurd door Jimmy McRae, vader van Colin)
-2000 Subaru Impreza WRC (bestuurd door David Lapworth, technisch directeur Prodrive)
-2003/4 Ford Falcon V8 Supercar (display)
-2004 BAR Honda F1 (display)
-2020 Aston Martin Vantage GTE (bestuurd door Marco Sorensen)
-2021 Prodrive Hunter T1 (bestuurd door Sebastien Loeb)
Kortom, genoeg om van te smullen voor de racefan, zowel op als naast de baan.
Maserati MC20
Het Italiaanse Maserati mag uiteraard niet ontbreken op een snelheidsfestival. Het merk zal dit jaar de prachtige MC20 meenemen, zodat de toeschouwers langs het parcours ook van haar schoonheid kunnen genieten. Het zal het debuut markeren van de Maserati MC20 in Groot-Brittannië.
Die fonkelnieuwe sportcoupé, waarvan de levering in september start, verschijnt eerst met een V6-motor, goed voor 630 pk en 720 Nm, maar later ook als elektrisch model. Maserati laat weten dat de batterij van die versie een capaciteit van 90 tot 100 kWh krijgt. Daarmee komt de auto zo’n 380 kilometer ver volgens WLTP-standaarden. Net als de oliegestookte MC20 sprint deze EV in ‘minder dan 3 seconden’ naar de 100 km/h. De 200 km/h is binnen 8,5 seconden bereikt, 0,3 seconden sneller dan de versie die je ouderwets bij de benzinepomp vol moet gooien. Wel heeft het model een lagere topsnelheid van 310 km/h.
Kimera Evo37
De Lancia Rally 037 is een van de, zo niet dé meest legendarische rallyauto’s die de wereld ooit heeft gekend. Kamera Automobili bracht een ode aan het icoon in de vorm van de EVO37, die ook op Goodwood aanwezig zal zijn.
Veel autoliefhebbers zullen kippenvel krijgen bij het zien of horen van de Lancia Rally 037: een van de grootste en succesvolste iconen uit het waanzinnige Groep B-tijdperk uit de vorige eeuw. Lancia bouwde ongeveer 200 straatversies van die auto, waardoor exemplaren vandaag de dag enorm gewild en dus kostbaar zijn. Een restomod als deze Kimera Automobili EVO37 kan daarom uitkomst bieden voor de liefhebber van het originele icoon. Tenminste, als je er snel bij bent én een hoop geld onder het matras hebt liggen. Ze maken er namelijk slechts 37 van – hoe kon het ook anders – voor een oogverblindend bedrag van 480.000 euro. Voor wie dat geld niet heeft liggen kan dus ook van een afstandje genieten van deze restomod.
Polestar Precept
Oké, een productie-auto is het (nog) niet, maar Polestar komt ook met een verrassing. Zij nemen namelijk de Precept mee, een auto die de toekomstvisie van de autofabrikant wat beeld moet geven. De Polestar Precept is een vierdeurs GT die een vooruitblik werpt op de toekomstige Polestar-modellen. Daarbij gaat het niet alleen om design, maar ook om materiaalgebruik en nieuwe technologie. De auto straalt in ieder geval af dat het af wil van het verwantschap met Volvo. De auto zal op Goodwood te bewonderen zijn.
Ferrari SF90 Stradale, SF90 Spider en meer
Een festival waar snelheid een centrale rol speelt kan niet zonder een paar Ferrari’s. Het Italiaanse merk met het steigerende paard zal de SF90 Stradale en de SF90 Spider naar het Goodwood Festival of Speed meenemen en zullen ook daadwerkelijk aan de heuvelklim meedoen. De SF90 Stradale is een 1000 pk sterke plug-in-hybride die voor het eerst over een echte vierwielaandrijving (tot een snelheid van 220 km/h) beschikt. Ook kan hij tot 25 kilometer volledig elektrisch rijden.
Zo wonderschoon als de SF90 Stradale al is, kwam Ferrari ook met een fraaie Spider-versie. Het grote verschil is uiteraard, zoals zijn naam al verklapt, het dak. De Spider beschikt over een inklapbare hardtop, die zich volautomatisch laat bedienen. Hij komt bovenop de motorruimte te liggen.
Op het gebied van prestaties doet de Spider nauwelijks onder voor de Stradale. De Stradale doet 0-100 km/h binnen 2,5 seconden (snelste Ferrari ooit) en tikt de 200 km/h al binnen 6,7 seconden aan. De Spider haalt 340 km/h, doet 0-100 km/h in 2,5 tellen en zet na 7,0 tellen 200 km/h op de snelheidsmeter.
Naast de SF90 zal Ferrari ook de Roma, Portofino M, 812 GTS, F8 Tributo, Monza SP2 en – net als Aston Martin – een Formule 1-auto met zich meenemen. Om precies te zijn de 2017 Ferrari SF70H, waarmee Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen in het kampioenschap reden. Deze zal op het parcours losgelaten worden met Marc Gené achter het stuur.
Voor fans van de wat klassiekere Ferrari’s is er ook genoeg te zien. Zo staan onder andere de 1950 166 MM Barchetta, 1961 Ferrari 156 ‘Sharknose’, 1962 Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’, 1962 Ferrari 250 GTO en een 1952 Ferrari 375 tentoongesteld.
Mini Electric Pacesetter (Formule E Safety Car)
Een wat meer opvallende vertoning op het Goodwood Festival of Speed is deze Mini Electric Pacesetter, ook wel beter bekend als de Safety Car voor de Formule E. Met flink wat schreeuwerige kleuren zal deze elektrische Mini zijn debuut maken in Groot-Brittannië. Charlie Cooper, kleinzoon van dé John Cooper die de John Coops Works-divisie van Mini inspireerde, zal achter het stuur zitten en de heuvelklim trotseren. Daarna zal de opvallende Mini ook te bezichtigen zijn in de zogenaamde First Glance Paddock.
Voor de rallyfans heeft Mini ook goed nieuws: rallylegende Paddy Hopkirk zal zaterdag 10 juli aanwezig zijn om handtekeningen uit te delen. Hopkirk won in 1964 de beroemde Monte Carlo Rally in de Morris Mini Cooper S Mk1, die tevens te bezichtigen zal zijn.
BMW 2 Serie Coupé
Een heus debuut komt er van BMW: de nieuwe 2 Serie Coupé is vandaag onthuld en zal direct de beproeving aangaan op Goodwood. De Coupé zal hoe dan ook achterwielaandrijving hebben en ook kunnen we wel een sportieve uitstraling verwachten zoals we gewend zijn. Autovisie mocht in april alvast kennismaken met de nieuwe achterwielaandrijver, die later dit jaar op de markt verschijnt. Nu is de langverwachte coupé dus onthuld.
In vergelijking met de vorige editie oogt de 2 Serie Coupé weer een stukje ruiger. Het is aan de nieuwe ontwerpstijl in combinatie met de grotere doch lagere maatvoering te danken. Ook is, in tegenstelling tot de 4 Serie, niet gekozen voor de grote nieren aan de voorkant. De 2 Coupé is geen 1 Serie-afstammeling meer. Hij deelt zijn technische basis met de 4 Coupé, die uiteraard in de basis over achterwielaandrijving beschikt. Voor het eerst krijgt het M-model vierwielaandrijving, maar wel een systeem waarbij de trekkracht ook naar louter de achterste wielen wordt gedirigeerd.
De nieuwe 2 Serie Coupé is dus net pas onthuld, maar de BMW zal meteen aan de tand gevoeld worden op Goodwood.
Kia EV6 en Stinger GT420
Een geheel nieuwe naam op Goodwood is Kia, wat toch wel een verrassing genoemd mag worden. Het Koreaanse merk zal dit jaar dus voor het eerst verschijnen op dit snelheidsfestijn en neemt daarvoor de EV6 én de one-off Stinger GT420 mee. Of deze twee auto’s het parcours zullen afleggen is maar de vraag. Kia heeft het namelijk enkel over het tentoonstellen van de auto’s.
EV6 luidt de naam van Kia’s eerste model op basis van het fonkelnieuwe elektro-platform, E-GMP gedoopt. De elektrische SUV komt er ook echt alleen met een elektrische aandrijflijn. Met verbrandingsmotoren is geen rekening gehouden, evenmin met plug-in hybride-aandrijflijnen. Waterstof behoort tot de mogelijkheden voor het platform, maar staat nog niet gepland, zo liet de autobouwer eerder aan Autovisie weten.
In de basis is het platform achterwielaangedreven met optioneel vierwielaandrijving. Ook is er keuze uit twee verschillende accupakketten, een met een capaciteit van 58 en een met 72,6 kWh. De EV6 beschikt over een 800 Volt-boordsysteem zodat de accu snel opgeladen kan worden.
De Stinger GT420 vindt zijn oorsprong in een Stinger die eigenlijk naar de sloop zou gaan. De Britse afdeling van Kia vond dat zonde en dus kozen ze ervoor om die Stinger een heel nieuw leven in te blazen als een racemonster. Hij heeft een licht gekietelde 3,3 liter V6 met twee turbo’s in het vooronder liggen. Origineel produceerde dit blok 370 pk en 510 Nm. Maar na het plaatsen van een nieuwe luchtfilter, uitlaat (zonder katalysatoren) en betere bougies werden de eerder genoemde cijfers opgepompt tot 428 pk en 660 Nm. Al dat vermogen gaat door een extra gekoelde zestrapsautomaat. Deze is opnieuw gekalibreerd en van nieuwe software voorzien om sneller te schakelen.
Lotus Emira
Een van de verrassingen voor de 2021-editie van het Goodwood Festival of Speed is de Lotus Emira. Net als de BMW 2 Serie Coupé is ook deze Lotus Emira afgelopen dinsdagavond onthuld.
De komst van de Emira staat tevens in het teken van een afscheid. De allernieuwste sportwagen is de allerlaatste sportwagen voor het Engelse merk waarin een verbrandingsmotor hangt. De Engelsen zorgen er wel voor dat de benzinemotor er met een knal uit gaat. Potentiële kopers staan daarbij wel voor een dilemma, want er is een keuze tussen motoren. Standaard wordt er een V6 van Toyota ingelepeld, die al in de Exige en Evora lag, maar dan wel gekieteld naar meer dan 400 pk. Mocht dat niet jouw ding zijn, dan kan je altijd nog kiezen voor een viercilinder van Mercedes-AMG. Lotus zal die motor dan nog wel van een eigen sausje voorzien. De vierpitter komt later.
In 2028 verdwijnt de Emira alweer, want dan wil Lotus alleen nog elektromodellen vervaardigen. Maar voor nu zal er nog genoten kunnen worden van deze bijzondere en nu al historische auto, want ook deze zal direct op Goodwood zijn debuut maken. Lotus zal de sportcoupé dynamisch voorstellen in de vorm van een een preproductie-exemplaar.
(Nog meer) Formule 1
Niet alleen Aston Martin en Ferrari nemen wat Formule 1-bolides mee, ook Red Bull Racing, McLaren en Williams zullen de fans van een ware show voorzien. Maar dan nog houdt de lol niet op, want Mercedes-AMG haalt de W10 van stal. Deze Zilverpijl werd in het seizoen 2019 bestuurd door Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en zag Mercedes opnieuw kampioen worden, voor de zesde maal op rij. Het was totdat Aston Martin aankondigde de AMR21 Formule 1-auto mee te nemen de meest recente Formule 1-auto die de heuvelklim zou trotseren. In ieder geval markeren de twee bolides de komst van de ‘Halo’ naar Goodwood.
Verder zullen McLarens F1-coureurs Daniel Ricciardo en Lando Norris schitteren op Goodwood. Zij zullen niet in een van hun wat recentere modellen rijden, maar juist in de klassiekers van legende Ayrton Senna. Het gaat om de 1988 McLaren MP4/4, 1990 MP4/5 en 1991 MP4/6. Kortom, genoeg om van te genieten voor de Formule 1-fan.
Pininfarina Battista
Ten slotte zullen we ook de Pininfarina Battista beter kunnen bewonderen op het Goodwood Festival of Speed. De Battista zal zich op het bekende Britse laten zien voor het grote publiek, al hoeven toeschouwers langs de baan (nog) niet in hun handen te wrijven. De hyper-GT moet nog in productie genomen – wat overigens vorig jaar al had moeten gebeuren – worden, maar Pininfarina zal als opwarmertje de auto deze maand weer tentoonstellen. De Battista zal prominent in de tentoonstellingsruimte Electric Avenue staan om te bewonderen.
Wie dacht dat het ook meteen een show zou geven op het parcours, komt mogelijk bedrogen uit. Automobili Pininfarina laat daar namelijk (nog) niks over weten, dus de kans is aanwezig dat de luxe hypercar enkel in display zal staan. Maar wie weet hebben de Italianen nog een verrassing in petto voor het publiek, dat aanwezig mag zijn bij het grote evenement onder het Britse testprogramma.
Goodwood Festival of Speed
Het Goodwood Festival of Speed loopt van donderdag 8 juli tot en met zondag 11 juli. De actie op de baan zal middels een livestream te volgen zijn.