Dit zijn de nieuwe ‘extreme’ Alfa Romeo Giulia en Stelvio
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F01_estrema.jpg)
Alfa Romeo laat een nieuwe uitvoering van de Giulia en Stelvio zien. Met het ‘Estrema’-label wordt het nieuwe sportieve tweetal aangeduid.
‘Estrema’ is Italiaans voor ‘extreem’. Toch zijn de uitvoeringen niet zo ongetemd als de Giulia GTA of GTAm.
Geen zes- maar een viercilinder in de Stelvio en Giulia
Zo ligt er in de neus geen krachtige zescilinder, maar een 280 pk benzine- of 210 pk dieselmotor met vier cilinders. Beide krachtbronnen zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat die de aandrijfkrachten zowel naar de voorwielen als naar de achterste wielen stuurt. In geval van de Estrema heeft Alfa de Stelvio en Giulia voorzien van een mechanisch sperdifferentieel.
Ook het onderstel is aangepakt en nu adaptief en wordt aangestuurd door een managementsysteem.
Cabron en zwarte accenten
Naast prestatie- en rijervaringsgerichte upgrades is ook het design van de ‘Estrema’ net iets anders dan bij de normale Alfa Romeo Giulia en Stelvio. Zo zijn alle details als (Estrema) badges, spiegelkappen en remklauwen in het zwart uitgevoerd. En zijn de grille en spiegelkappen voorzien van koolstofvezel. De extremere versies krijgen standaard grotere velgen: 19 inch bij de Giulia en 21 inch bij de Stelvio.
Ook in het interieur is deze kleurstelling doorgevoerd met veel alcantara- en koolstofvezel-onderdelen. Daarbij krijg je standaard een Harman Kardon-set, bestaande uit veertien speakers.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F28_estrema.jpg)
Wat de Alfa Giulia en Stelvio in de Estrema-uitvoering gaan kosten, is nog niet bekend.
De échte brute Alfa Romeo Giulia
Leuk zo’n sportieve versie van de Giulia, maar de echte liefhebber wil het übermodel, de GTAm, op de oprit hebben staan. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst reed vorige jaar met de 222.122 euro kostende bolide die in 3,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. Hoor de klanken van de V6 door het Akrapovič uitlaatsysteem in de video van de Giulia GTAm.
Maserati Grecale is meer dan een hertekende Alfa Romeo Stelvio
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder