Dit zijn vijf belangrijke auto’s van 2022
In januari kijken we altijd uit naar het komende autojaar. Wat zijn interessante modellen waar je in 2022 naar uit kunt kijken?
We horen constant dat de automarkt steeds oninteressanter wordt, maar is dat echt zo? Kijk maar eens terug naar 2021. Vorig jaar kwamen er namelijk talloze heerlijke modellen bij. BMW introduceerde naast de i4 bijvoorbeeld de nieuwe 2-Serie Coupé en de heerlijke M5 CS. Ferrari bracht de SF90 Spider op de markt, Lamborghini introduceerde de waanzinnige Huracan STO. Een saai autojaar? Dacht het niet. En ook in 2022 is er een flink aantal modellen waar je naar uit kunt kijken. We nemen er een paar met je door.
Ferrari 296 GTB
De Italianen brengen dit jaar een heel belangrijk model op de markt in de vorm van de 296 GTB. De kersverse supercar met Dino-invloeden koppelt een 663 pk sterke V6-motor aan een elektromotor, waardoor ze samen goed zijn voor maar liefst 830 pk. Daardoor is het echt een auto voor Nederland, want door de lage CO2-waarde deelt onze overheid een bescheiden bpm-boete uit. Hij is ongeveer even duur als de minder sterke F8 Tributo.
Citroën C5 X
Lukt het Citroën om de SUV-trend te doorbreken? Dat probeert het in ieder geval wel met de C5 X. Die auto is namelijk een combinatie van een stationwagon, SUV én een sedan. Het resultaat is een goed ogende en ruime Franse voiture. Als we dit jaar achter het stuur van de nieuwe Citroën stappen kunnen we ontdekken of de C5 X écht iets toevoegt op de Nederlandse markt. Hij verschijnt onder andere met PHEV-aandrijflijnen en is – helaas – altijd een voorwielaandrijver.
Lotus Type 132
De mannen uit Hethel maken zich op voor de start van de Emira, maar achter de schermen wordt er ook hard gewerkt aan de eerste SUV van het merk. Juist, een SUV van Lotus! En dan niet een auto met verbrandingsmotor, maar met een elektrische aandrijflijn en dus zware batterij. Dat klinkt als een auto die helemaal niet bij Lotus past, en juist daarom kijken we zo naar het uiteindelijke product uit. Als iemand een dynamische elektro-SUV moet bouwen, zijn het de mannen van Lotus wel. Of het ze gaat lukken?
Hyundai Ioniq 6
In 2021 gooide Hyundai hoge ogen met de Ioniq 5, maar dit jaar komt er een auto bij die de enorme ‘hatchback’ wel eens kan overtreffen. Het is de Ioniq 6, die gebruikmaakt van hetzelfde elektroplatform en dus dat indrukwekkende 800 volt-systeem aan boord heeft. Het grote verschil is dat de 6 een langgerekte fastback wordt, in de geest van de eerste en superefficiënte Hyundai Ioniq. Dat kan niet anders dan een extreem voordeel voor de stroomlijn, verbruik en het bereik van het model hebben. De Ioniq 6 kan dus zomaar dé elektro-auto van 2022 worden, als het bereik met gemak de 500 kilometer-grens weet te passeren.
Volvo ‘XC90’
Ook uit Zweden groot nieuws, want dit jaar mogen we de opvolger van de populaire en succesvolle XC90 verwelkomen. Dat niet alleen, het model staat ook op het fonkelnieuwe SPA2-platform dat klaar is voor een volledig elektrische aandrijflijn. De XC90 is dus een voorbode op de opvolgers van de S90 en V90, die op dezelfde bodemsectie verschijnen. Of de grote SUV de naam XC90 draagt, is echter nog maar de vraag. Volvo denkt eraan om namen in plaats van cijfers als type-aanduiding te gebruiken. De fabrikant gebruikt mogelijk de naam ‘Embla’ voor de grote SUV.