DNRT Endurance 12 Uur: Dansen in de duinen
Een mooi startveld, wisselende omstandigheden en crashes. Autovisie reed mee in de 12 uurs race op Circuit Park Zandvoort en was acteur in een spectaculaire actiefilm. Met een voortijdig einde.
Het geschreeuw van zeemeeuwen weerkaatst tegen de hoofdtribune, dreigende wolken trekken over en veertig auto’s wachten op de startgrid. Motoren krijgen hun ideale starttoerental gevoerd. De rode lampen gaan uit en om klokslag 8.00 uur veren de neuzen omhoog en begint de sprint naar de eerste bocht. Met in het achterhoofd 12 lange race-uren wordt er met beleid de Tarzanbocht genomen. Geen schurend plaatwerk en geen rondvliegende spoilers.
Iedereen weet dat heel houden cruciaal is tijdens een endurancerace. Net als de teamgeest, want je bemant een auto met meerdere coureurs. Autovisie-testredacteur Peter Hilhorst deelt de Seat Ibiza FR 2.0 TDI met de directeur van Circuit Park Zandvoort Erik Weijers, de ervaren racer Leon Rijnbeek en vestigingsdirecteur van een dealerbedrijf Daniel Smits.
De Seat met startnummer 23 vertrekt als 32ste en begint aan een opmars. De eerste uren verlopen zonder problemen, maar na ruim twee uur racen lossen de wolken hun beloftes in. Eerst met spatjes regen, maar al snel worden de druppels groter. Het begin van het spektakel. Hilhorst vertelt: “Ik stond in de pitstraat te wachten om het stuur over te nemen van teamgenoot Smits. Het drupte al een beetje, maar zette niet echt door. In mijn eerste ronden was er weinig te merken van het gladder wordende asfalt. Maar langzaam begon de auto meer te glijden en na een kwartier gingen de hemelsluizen helemaal open. Dan begint het zoeken naar de grip die vooral buiten de ideale lijn is te vinden. Hard in de regen rijden blijft echter een kunst. Je moet niet meteen te veel willen.”
“Het is aftasten, glijden, momentjes hebben en uiteindelijk vertrouwen opbouwen”
Teamgenoot Weijers vult hem aan: “Het is aftasten, glijden, momentjes hebben en uiteindelijk vertrouwen opbouwen om het tempo op te kunnen voeren. Maar vooral blijven rijden.” De regen houdt aan tot 13.00 uur en in die periode gebeurt er meer dan in menig compleet raceseizoen. Rijnbeek daarover: “Het was op sommige plekken spekglad. Her en der om me heen eindigen auto’s in het grind of op elkaar, waardoor wij richting de top twintig klommen. Zodra het stopte met regenen, ontstond er snel een droge lijn. In de loop van de middag werd het zelfs weer zomers op het circuit.”
Het startveld van 40 equipes bestaat uit een representatieve afspiegeling van wat voor auto’s er allemaal in de verschillende raceklassen van het DNRT (Dutch Nationale Racing Team) rijden. Bijna elke generatie BMW 3 Serie is aanwezig, net als een Z3 Coupé, Mazda MX-5’jes, een Mercedes-Benz 190, Volkswagen Golfjes, Seat Ibiza’s en Renault Clio’s. Juist die diversiteit maakt een 12 Uurs race boeiend. Zeker als deelnemer.
Hilhorst legt uit: “Het is heel anders dan rijden in een merkencup, waarin iedereen min of meer over hetzelfde wapen beschikt. Elke auto die je moet inhalen, moet je even snel analyseren. Waar is hij sneller, waar ben ik sneller en in welke bocht kan ik hem het beste passeren? Of achter je houden, dat natuurlijk ook. Daarnaast zijn er rijderswissels en pitstops inclusief tanken, waardoor je tijd verliest en geregeld dezelfde auto meerdere keren moet inhalen. Kortom, elke rijbeurt barst van de actie.”
Ondanks solide stuurwerk van het vierkoppige team wordt de Seat op de flanken door bijna het complete veld voorbij gereden. Smits zit dan achter stuur: “Op eens hield hij in en schoot de motor in de noodloop. Meer dan 2500 toeren wilde de diesel niet meer maken. Met een topsnelheid van 75 km/h duurt een rondje dan best lang.” Hij weet de auto binnen te brengen en het team van MDM Motorsport stort zich op de viercilinder diesel. Maar vermoedelijk een probleem met de inspuiting zorgt er voor dat na bijna tien uur en 224 ronden startnummer 23 niet meer op de baan verschijnt.
“Met een topsnelheid van 75 km/h duurt een rondje dan best lang”
De DNRT (Dutch National Racing Team) organiseert het hele jaar door laagdrempelige autosportevenementen, waaronder endurance racen. Een klasse met interessant running costs. Voor een relatief laag bedrag per kilometer kunnen deelnemers veel race-ervaring op doen. Kijk op dnrt.nl voor de komende races.