Dodge Challenger Demon heeft 840 pk en 1040 Nm koppel!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd5.jpg)
Wat je moet weten over de Dodge Challenger Demon? Dat hij 840 Amerikaanse pk’s en 1040 Nm koppel heeft en in 2,3 seconden van stilstand naar 60 mph (97 km/h) gaat. En dat is het wel zo’n beetje…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd1.jpg)
Natuurlijk is er meer te vertellen over de Demon, maar bovenstaande cijfers maken ongetwijfeld de meeste indruk. De auto is krankzinnig. Nou was de Challenger Hellcat al gestoord (717 pk, 0-97 km/h in 3,6 seconden en een top van 325 km/h), maar de Demon laat helemaal zijn innerlijke Brad Pitt uit Twelve Monkeys de vrije loop.
LEES OOK: DODGE HELLCAT BEZORGT BESTUURDER EEN HARTVERZAKKING
De helse machine heeft een 6,2 liter V8 met een enorme compressor (2,7 liter), die de motor opjaagt tot een vermogen van 840 Amerikaanse pk’s (851 Europese pk’s). Volgens Dodge is de Demon met een 0-97 km/h-tijd van 2,3 seconden de snelst accelererende productieauto ter wereld, ook al kreeg het tijdschrift Road and Track de Tesla Model S P100D ooit in 2,28 seconden naar 97 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd3.jpg)
Denk overigens niet dat de Demon is gebouwd voor het betere bochtenwerk. De Dodge is zo opgezet dat hij een recordtijd op de ‘quarter mile’ (een sprint over 402 meter) kan neerzetten. En inderdaad, hij ‘doet’ de afstand in 9,65 seconden en daarmee is hij ‘king of the hill’. Wie de Demon durft af te schieten, krijgt een kracht van 1,8 g op zijn lichaam en zal merken dat de extra smalle voorwielen van de auto van de grond komen.
Alles aan de Demon is extreem. Hij heeft een speciaal launch control-systeem, motorkoeling waarvan zelfs ijsberen beginnen te rillen en een nogal gestripte fysiek. In de zoektocht naar een lager gewicht – mwoah, de 90 kilogram ‘lichtere’ Demon weegt nog steeds 1941 kilogram – moest zelfs de voorste passagiersstoel het veld ruimen (voor 1 dollar zet Dodge hem terug).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd7.jpg)
De National Hot Rod Association (NHRA) heeft de Demon overigens al uitgesloten van deelname aan drag races. De muscle car is zo snel dat hij volgens NHRA-regels allerlei extra veiligheidsopties (zoals een rolkooi en zespuntsgordels) aan boord moet hebben om te mogen racen. Als eigenaren die onderdelen inbouwen, is de Demon gewoon ‘legaal’.
LEES OOK: DODGE VIPER IS NIET MEER! EEN VISUELE GESCHIEDENIS
Komt de knotsgekke Dodge naar Nederland? Nee, natuurlijk niet. Hier zou hij door onze overheid worden gestraft met een CO2-boete die zijn weerga niet kent. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan mogen jaarlijks slechts drieduizend Amerikanen en driehonderd Canadezen een Demon kopen. Die krijgen daar wel gelijk een training van een dag op een circuit bij. Heel verstandig!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fd6.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven