Zou Dodge doorhebben dat we hier in Europa het milieu proberen te redden met hybrides en elektrische auto's? Want modellen als de Hellcat (717 pk uit een 6,2 liter V8) en Demon (851 pk uit een 6,2 liter V8) helpen daar niet echt bij. Om nog maar te zwijgen over dit 1014 pk sterke Hellephant-blok.

HellephantHellephant


Het is een zogenoemde 'crate engine'. Dat begrip kennen we hier niet echt, maar in de Verenigde Staten bieden de meeste fabrikanten gewoon losse motoren aan, met daarbij de benodigde aanhangsels natuurlijk. Het is daar vrij gewoon om een nieuwe achtcilinder in een oude Charger of Coronet te hangen. En daarbij wordt niet op een pk'tje over meer gekeken.

Drive-by-wire

De nieuwste 'kistmotor' van Dodge is deze Hellephant; een 7,0 liter supercharged V8 met 1015 pk en 1288 Nm koppel. Hij loopt op brandstof met een octaangetal van 93. Wat bijzonder is, want de Demon-motor heeft 100 nodig om tot zijn vermogen van 851 pk te komen. De Hellephant wordt geleverd met onder meer een motormanagementcomputer, alle benodigde bedrading en een drive-by-wire gaspedaal.

Hellcrate

Wat de monsterlijke achtcilinder gaat kosten, is nog niet bekend. De zogenoemde Hellcrate - een losse, 717 pk sterke Dodge Hellcat-krachtbron - kost echter al 19.350 dollar (ruim 17.000 euro), dus daar zal de Hellephant nog wel een paar duizend dollar overheen gaan. Hij wordt in het eerste kwartaal van 2019 leverbaar. In de Verenigde Staten wel te verstaan, niet hier.

Join de Autovisie community op YouTube

En praat mee met meer dan 55.000 abonnees!

Join!