Doek voor originele Kia Niro valt nog niet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FKia-niro-taxi-side.jpg)
De tweede generatie Kia Niro EV is aanstaande. De fabrikant heeft dat geheel hertekende model reeds voorgesteld en deze zomer start de levering in Europa. Maar de komst van de nieuweling betekent niet het einde van de eerste Niro EV. Kia geeft hem zelfs nog een opfrisbeurt.
Kia verlengt de levenscyclus van de Niro EV. Met hoeveel jaar is nog niet bekend, maar de Zuid-Koreanen hebben het zeker niet over een jaar, twee jaar evenmin. Veel langer is de verwachting, aangezien de Zuid-Koreaanse autobouwer zijn design- en ontwikkelingsafdeling opnieuw naar het model heeft laten kijken. En dat kostte geld, heel veel ontwikkelingsmunten. Daarnaast heeft de marketingafdeling een nieuwe naam voor het model mogen bedenken. Dat het een verre van inspirerende aanduiding is geworden, is dan jammer. Het vervolgmodel van de eerste Kia Niro EV gaat als Niro Plus door het leven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fkia-niro-plus-taxi.jpg)
Grotere interieur- en bagageruimte
De toevoeging Plus duidt op de aangepaste carrosserie die de ontwerpafdeling heeft getekend. De heren en dames verlengden het koetswerk met een volle centimeter en legden ook de daklijn acht hele centimeters hoger. Dat alles met het oog om de interieur- en bagageruimte ten opzichte van de bestaande Niro EV te vergroten. Het doel achter de Niro Plus is om de crossover als taxi aan te bieden. De fabrikant mikt in eerste instantie op de thuismarkt, maar sluit niet uit de auto ook elders aan te bieden. Als de markt er om vraagt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FKia-Niro-taxi-sd.jpg)
Rittenregistratie
Op technisch vlak doet de fabrikant geen aanpassingen. De Plus krijgt de aandrijflijn uit de Niro EV, inclusief het 64 kWh-accupakket. Vanwege de doelgroep van de chauffeursdiensten wijzigt er wel iets in de boordcomputer van de Niro EV. De Plus beschikt over een rittenregistratie. Vanwege de specifieke doelgroep noemt Kia de Niro Plus een zogeheten ‘purpose-built vehicle, kortweg PBV. Daarmee doelt Kia op een voertuig voor mobiliteitsoplossingen. De autobouwer plant meer van dergelijke voertuigen, zoals bedrijfswagenuitvoeringen op basis van elektrisch aangedreven personenauto’s, zij het met één zitplaats.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FKia-niro-taxi.jpg)
Alles wat je over de nieuwe Kia Niro moet weten
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had