Donkervoort D8 GTO Individual Series: nog minder dan 150 stuks te gaan
Met de laatste exemplaren van de D8 GTO JD70 onderweg kondigde Donkervoort onlangs zijn volgende stap aan. De fabrikant stelde de Individual Series voor. Hoewel het officieel geen genummerde limited edition is, is de oplage van de uitvoering wel degelijk beperkt.
De Nederlandse sportwagenbouwer maakt slechts 150 stuks van de D8 GTO Individual Series, zo blijkt nu. Over een periode van drie jaar worden alle exemplaren gebouwd en de eerste auto’s onder het Individual Series-label staan inmiddels klaar voor aflevering. Geen enkel exemplaar krijgt een specifiek oplagenummer, al beschikken alle auto’s uiteraard over een uniek productienummer.
Tekst gaat onder video verder
Uniek karakter
Donkervoort heeft er geen gelimiteerde serie van gemaakt, zoals het met de jubileumedities JD70 en GTO 40 wel deed. Het cijfer van 150 exemplaren komt voort uit de resterende looptijd van de D8 GTO. Aan een opvolger wordt inmiddels gewerkt. De Individual Series is bedoeld als reeks one-offs waarbij de personalisering van de open tweezitter op een nog hoger niveau ligt.
Tekst gaat onder video verder
Het merk toonde het unieke karakter van zijn modellen al aan met een Donkervoort D8 GTO JD70, waarbij de bijzondere aankleding verder ging dan de auto zelf. De klant liet een carbon fibre attachekoffer met lederen Hermès-riempjes in zijn D8 GTO JD70 verwerken, terwijl hij voor de interieurbekleding afweek van de reguliere lederhuidjes en bij zijn favoriete luxurybrand Hermès aanklopte voor de aankleding.
Tekst gaat onder video verder
Bespoke en Mulliner
Donkervoort geeft aan dat het voor de Individual Series klant en ontwerper samenbrengt om speciale wensen in vervulling te laten gaan. Het resultaat is maatwerk die je op het niveau van Rolls-Royce Bespoke en Bentley’s Mulliner moet plaatsen. Tegenover Autovisie heeft de fabrikant al enkele voorbeelden genoemd. Die mogen nog niet wereldkundig worden gemaakt, aangezien de klanten zelf hun creatie aan vrienden willen presenteren en het bijzondere karakter überhaupt met de wereld willen delen. Tot de heel persoonlijk aangeklede exemplaren waaraan de ontwerpers nu werken, behoren modellen die een eveneens gepersonaliseerde naam krijgen, zoals het een one-off betaamd.
Tekst gaat onder video verder
Coachbuilding
Ter gelegenheid van de 65e verjaardag van Autovisie maakte Donkervoort exclusief een moderne interpretatie van zijn jubileummodel D10 uit 1988. Hoe vet zou het zijn als Donkervoort deze creatie als few-off in productie neemt?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8