Formule 1-teams hebben belangstelling voor Nederlandse carbontechniek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FDonkervoort-D8-GTO-JD70-R-008.jpg)
Nederlandse techniek kan zomaar een enorme impact hebben op het volgende Formule 1-seizoen. Verschillende teams hebben namelijk interesse in de revolutionaire EX-CORE-techniek van ons eigen Donkervoort.
Dat laat de Nederlandse autobouwer vandaag weten middels een officieel persbericht. Donkervoort schrijft dat er tenminste twee F1-teams zijn die interesse hebben om EX-CORE te gebruiken voor het volgende seizoen. Welke teams dat precies zijn, blijft voor nu onduidelijk.
Enorme vlucht voor Donkervoort
Donkervoort maakt enorme stappen met de innovatieve koolstofvezeltechnologie en krijgt veel aandacht van de industrie. Het werkt daar al sinds begin jaren 90 aan, maar EX-CORE heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen.
EX-CORE is een unieke ‘single shot’ productiemethode van koolstofvezel componenten. De focus ligt daarbij op het maken van lichtere en sterkere koolstofcomponenten, die ook veel sneller worden vervaardigd. Bovendien maakt EX-CORE het mogelijk om meerdere componenten in één onderdeel te vervaardigen. Voor de D8 GTO worden bijvoorbeeld de deur, het scharnier, de binnen- en buitenschaal én de schuimkern in één keer geproduceerd.
Innovatieve koolstofvezeltechnologie EX-CORE van Donkervoort wint subsidie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fexcore-technologies-1140x640-1.jpeg)
Bijzonder aan de technologie is dat de componenten van binnen naar buiten worden uitgehard, in plaats van andersom. Eenvoudig gezegd maakt de technologie gebruik van een mal, waarna die met gepatenteerd schuim wordt gevuld dat bij verhitting met een vaste snelheid uitzet om zo druk te geven tegen de koolstofvezel mal. Daardoor is het ook mogelijk om veel complexere componenten en onderdelen van koolstofvezel te maken, met vormen die voorheen niet mogelijk waren om uit koolstofvezel te vervaardigen.
Vijf andere sectoren
Donkervoort ontving in 2018 nog een subsidie voor de ontwikkeling van de technologie. Uiteraard past het EX-CORE al toe op eigen auto’s, maar de Nederlandse autobouwer kijkt verder dan haar eigen bedrijfspand in Lelystad. Naast Formule 1-teams hebben ook andere spelers uit de autobranche interesse in de technologie. Donkervoort meldt dat er daarnaast nog zeker vijf andere sectoren zijn die interesse hebben in de EX-CORE-technologie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had