Donkervoort GTO JD70-R: met de racegroeten van Joop
Donkervoort laat hem al uitgebreid in de brochure zien en de details worden al sinds de onthulling van de GTO JD70 in de prijslijst vermeld. De Nederlandse sportwagenfabrikant uit Lelystad stelt nu officieel de JD70-R voor, de versie met de vriendelijke racegroeten van Joop en Denis Donkervoort. De heren hebben de monsterlijke GTO JD70 nóg sneller weten te maken. Er is slechts één maar.
Vijf tellen, dat is het verschil na een rondje Spa-Francorchamps met de GTO JD70-R met zijn 415 pk en een dik 1500 pk sterke Koenigsegg Regera. De lichtgewicht supercar uit Lelystad is voor deze gelegenheid nog eens tegen het licht gehouden. Onderdelen zijn op de weegschaal gelegd en de techniek is specifiek voor het circuit afgesteld. De GTO JD70-R is ook bedoeld voor het circuit, maar anders dan de reguliere JD70 is de versie – en dat is de máár – niet straatlegaal.
Race-ABS
De trackday-auto beschikt over een aangepast ABS-remsysteem, dat in twaalf standen instelbaar is. Bosch levert het M5 ABS-stopsysteem. De rest van de remmerij deelt de R met de JD70, al is alles opnieuw gekalibreerd, aangezien het doel van de remmen anders is dan op de openbare weg. De besturing kan desgewenst ondersteuning krijgen in de vorm van een race-bekrachtiging. De klant kan zelf bepalen met welke stuuroverbrenging hij of zij de auto wenst. De kortste overbrenging is 2,7:1.
Viervoudig verstelbaar
Aangezien Donkervoort ook voor de wielophanging geen rekening met straatgebruik hoefde te houden, konden de techneuten de afstelling voor het circuitgebruik perfectioneren. Intrax levert de schokdempers. Ze zijn viervoudig verstelbaar en zijn net als de veren 20% stugger. Tevens monteert Donkervoort stijvere stabilisatorstangen. Standaard hangt de hybridekoets van de JD70-R 20 volle millimeters lager boven het gladde asfalt.
De fabrikant ontwikkelde in samenwerking met Nankang speciale banden voor de JD70-R. Het gaat om slicks in de maat 235/45 17 vóór en 245/40 18 achter. Optioneel voorziet Donkervoort, zoals op de straatlegale JD70, in wielen van koolstofvezel. Bandenwarmers staan eveneens op de lijst met accessoires.
Geïntegreerd blussysteem
Aan boord is tevens een brandblusinstallatie met zes bluspunten, alsmede racestoelen (let op het meervoud) met zespuntsgordels en extra bescherming van de brandstoftanks. De JD70-R krijgt tevens een telemetriesysteem mee, dat automatisch data naar de pitbox stuurt, zodat bij het naderen van de pitbox-ingang het team al weet wat er op de JD70-R anders ingesteld moet worden. Sowieso krijgt de gebruiker van de JD70-R volledige ondersteuning van de Nederlandse sportwagenbouwer tijdens deelname aan de door Donkervoort georganiseerde circuitdagen, inclusief catering en eventueel noodzakelijke instructies.
Sequentiële transmissie
Centraal in de auto hangt de inmiddels bekende 2,5-liter vijfcilinder turbomotor. De krachtpatser levert 415 pk aan vermogen en genereert een koppel van 560 Nm. Het motorblok brengt de 715 kg lichte JD70-R in 2,7 tellen van stilstand naar 100 km/h. Vijf tellen later wijst de naald van de snelheidsmeter 200 km/h aan. De topsnelheid bedraagt 280 km/h.
Aan het geblazen Audi-blok, dat voor Donkervoort specifiek wordt afgesteld, koppelt het merk een sequentiële transmissie. De niet voor de straatversies gehomologeerde versnellingsbak beschikt over zes versnellingen, één meer dan de handbak. Het wisselen van verzet geschiedt door tikken tegen de pook, maar wie dat wenst kan schakelpeddels achter het stuurwiel laten monteren. De sportwagenbouwer geeft aan dat de snellere rondetijden deels op conto komen van de sequentiële versnellingsbak. Er valt naar verluidt niet tegenop te schakelen. Desondanks zorgt de bak wel voor meer ballast in de auto. De transmissie met een extra versnelling weegt liefst 15 kg meer dan de handbak in de straatversie.
Prijs Donkervoort GTO JD70-R
Een van de allereerste JD70-modellen is de R. De roadster kost € 198.000,-, exclusief BTW. BPM hoeft niet te worden afgedragen, aangezien het een circuitauto is. Hoeveel exemplaren Donkervoort van de JD70-R maakt, is niet opgegeven. De auto’s vallen binnen de gelimiteerde reeks van 70 JD70’s, waarvan het overgrote deel inmiddels is vergeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar