Wie wil er nu geen stoere auto met een hoge zit? Maar om nou allemaal dezelfde semi-terreinwagen te kopen, is ook weer zoiets. Wij tippen drie van dit soort modellen die nét even anders zijn.

Mazda CX-5 (2012 – 2017)

Mazda CX-5Mazda CX-5


Volgens een ANWB-onderzoek is de CX-5 de meest waardevaste occasion van ons land. Aangezien afschrijving nog steeds de grootste component is in de autokosten, valt er dus het nodige voor deze Mazda te zeggen. Los daarvan is het ook nog eens een fijn rijdende, stoere SUV. De 2.0 liter SkyActiv-benzinemotor is soepel in het gebruik en in Nederlands verkeer scoor je er relatief eenvoudig een verbruik van 1 op 15 mee, wat voor zo’n grote auto mooi zuinig is. Op gaspedaal.nl hoef je niet lang naar een geschikte CX-5 te zoeken. Bij de Mazda-dealer in Hengelo traceert de occasionzoekpagina een mooie donkerblauwe TS+ (2016, 35.000 km) met automaat voor € 33.895.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht kent twee euvels die bij de eerste generatie CX-5 wel eens optreden. Het massacontact tussen accu en carrosserie kan losraken, waardoor de auto ‘stroomdood’ is. Dat wordt door de Wegenwacht ter plekke voor je opgelost. Daarnaast wil de kachelradiator wel eens verstopt raken, waardoor het interieur niet meer warm wordt. Daarvoor moet de Mazda naar de garage. Omdat een groot deel van het dashboard moet worden uitgebouwd, is dit meteen een kostbare reparatie.

Mitsubishi Outlander PHEV (2015 – heden)

Mitsubishi OutlanderMitsubishi Outlander


De Outlander bestaat ook als benzine of diesel, maar de versie met een verbrandings- én een elektromotor komt het meeste voor. Als particulier kan dit best een slimme occasionkeuze zijn. Het brandstofverbruik is echter enorm afhankelijk van de frequentie waarin de batterijen worden geladen. Met een volle accu rijdt de PHEV zo’n veertig kilometer volledig elektrisch. Hij mag een aanhanger trekken tot 1.500 kilogram, maar dan moet er wel met verstand mee worden omgegaan. Anders wordt een vakantiereis heel vervelend, door een enorm verbruik en verloren trekkracht. Dit type Outlander is volop verkrijgbaar, zoals het bruine exemplaar (2016, 43.000 km) bij de Mitsubishi-dealer in Barendrecht voor € 34.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Als de Wegenwacht al bij dit type Mitsubishi komt, is dat vaak vanwege een achteraf ingebouwd alarmsysteem (waarvan overigens bijna alle PHEV’s zijn voorzien!). Het gebeurt ook dat de Outlander niet wil starten, omdat de startonderbreking dit verhindert. De oorzaak is in de regel dat het te lang heeft geduurd om de laadkabel op te bergen, waardoor de startonderbreking zichzelf weer heeft ingeschakeld.

Toyota RAV4 Hybrid (2016 – heden)

Toyota RAV4Toyota RAV4


Sinds de komst van de hybride uitvoering geldt deze RAV4 als ‘bestseller’ van het modellengamma. Het batterijpakket dat de elektromotor ondersteunt, hoeft niet met behulp van een stekker te worden bijgeladen, zoals bij de Mitsubishi het geval is. Daardoor scoort de Toyota over de hele linie een betrouwbaarder verbruikscijfer (1 op 18!). Verder blinkt de RAV4 uit in bedieningsgemak en levert een hoog comfortniveau. In tegenstelling tot de aandrijflijn is het interieur niet modern. Bovendien is het belangrijk om te weten dat alleen de vierwielaangedreven versie een aanhanger mag trekken (max. 1.650 kg). Via gaspedaal.nl stuiten we voor € 34.945 op een donkerbruin exemplaar (2016, 38.000 km) bij de Toyota-dealer in Rijen.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij deze generatie RAV4 kent de Wegenwacht geen enkel mankement dat wel eens voorkomt. Wel is het een grove bedieningsfout van de bestuurder om de tank helemaal leeg te rijden. Het komt voor dat dan wordt getracht op de elektromotor alsnog een pompstation te bereiken. Als de hybride-accu is uitgeput, dan moet die aan een bijzondere externe lader en daarvan staat er precies één in Nederland. Niet doen dus!

Ons advies

Als je veel lange ritten maakt en verbruik (dus) belangrijk is, raden wij de Toyota aan. Rijd je veel in de stad en beschik je over voldoende oplaadmogelijkheden? Kies dan de Outlander!