Drie merken hebben in de afgelopen jaren nieuwe uitgaven van iconische auto’s uitgebracht. Die ‘retro’-modellen zijn op hun beurt liefhebbersauto’s geworden, maar nu ze wat langer op de markt zijn, komen ze ook binnen het bereik van fans met een kleiner budget.

Fiat 500 (2007 – heden)

Fiat 500Fiat 500


De ‘nieuwe’ 500 loopt al ruim tien jaar mee en verveelt nog steeds niet. Wie gek is van dit model, accepteert ook de beperkingen die erbij horen. Zoals de beperkte ruimte op de achterbank en de bescheiden kofferbak (slechts 185 liter inhoud). Rijden doet de 500 prima en op langere ritten is de stadsauto voldoende comfortabel. De TwinAir-versies hebben een kenmerkend, maar smaakgevoelig motorgeluid. Gaat je interesse uit naar zo’n uitvoering, ga dan altijd eerst proefrijden. Er bestaat een riant aanbod aan occasions, inclusief een groot aandeel gebruikte import. Bij een autobedrijf in Dokkum stuiten we voor € 4.777 op een mooie, koffiebruine 1.2 Pop (2008, 95.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Er zijn slechts een paar kleinigheden die bij een 500 wel eens voorkomen. Als de auto de contactsleutel niet herkend, moet die opnieuw worden ingeleerd. Daarvoor is de PIN-code noodzakelijk; controleer dus bij aankoop of die bij de auto zit! De voeding van de zekeringkast valt wel eens weg. Definitieve reparatie moet in de garage worden gedaan, maar de Wegenwacht maakt dat je daar in ieder geval op eigen kracht kunt komen. Uit zelfbescherming start de ‘TwinAir’-motor niet als het oliepeil te laag is. Bijvullen en klaar!

Mini (2001 – 2006)

Mini CooperMini Cooper


De ‘nieuwe’ Mini is intussen bezig aan de derde modelgeneratie en na 17 (!) jaar valt er tweedehands dus genoeg te kiezen. Omdat het gewilde auto’s zijn, blijven Mini’s relatief duur. Met ons budget zijn we daarom aangewezen op de eerste generatie. Elke Mini is een heerlijk sturende, compacte auto, maar daardoor krijgen sommige exemplaren het wel zwaar te verduren. Laat zeker met een klein budget de Cooper S liever staan. Check de onderhoudshistorie, zoek naar sporen van (slecht herstelde) schade en maak een flinke, kritische proefrit. Een autobedrijf in Lelystad heeft wel vijftig Mini’s in de aanbieding, zoals een mooie donkergroene 1.6 Chili met wit dak (2003, 124.000 km) voor € 4.695.

Oordeel van de Wegenwacht

Juist bij deze eerste generatie van de ‘New Mini’ zijn wel wat euveltjes bekend. Zo kan de verbindingskabel tussen versnellingspook en –bak losschieten, waardoor schakelen onmogelijk wordt. Meestal kan de Wegenwacht dit ter plekke oplossen. Dat geldt ook voor vocht in diverse stekkers, wat allerhande storingen veroorzaakt: droogmaken en goed vastzetten is het devies. Er is meer elektronica die voor onheil zorgt, zoals de voeding van de brandstofpomp, maar een losgeschoten brandstofleiding gebeurt ook wel eens.

Volkswagen New Beetle (1998 – 2011)

Volkswagen New BeetleVolkswagen New Beetle


De New Beetle is als enige van dit drietal nooit het succes geworden dat bij zijn introductie werd verwacht. Toch besloot Volkswagen er een tweede generatie van te produceren, die voor dit soort bedragen buiten beeld blijft. De New Beetje rijdt als een Golf, dus goed. Voorin kun je bij wijze van spreken een hoge hoed dragen, terwijl je achterin gebogen moet zitten. Niet echt comfortabel, maar wel in lijn met het origineel! De New Beetje blijkt bij inparkeren ook even onoverzichtelijk als de oorspronkelijke Kever. Het occasionaanbod is niet overdreven groot, maar zoekmachine gaspedaal.nl biedt uitkomst. Bij een autobedrijf in Valkenswaard vinden we voor € 4.650 een knalrode 1.4 (2004, 116.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Onderhuids is dit een Golf van de vijfde generatie; specifieke Beetle-klachten zijn niet bekend. Leeftijd speelt wel een rol. Een vastgelopen ABS-pomp is duur en reden om de auto af te keuren voor de APK. Een kapotte luchtmassameter is eveneens een kostbare grap; de Wegenwacht kan daar ook niks mee. Waar hij wel raad mee weet, zijn een kapotte remlichtschakelaar, defecte lampjes, zijruiten die niet dicht willen en individuele bobines die de geest geven: allemaal veroorzaakt door elektronische storingen, waarvan we de oorzaken goed kennen.

Ons advies

Bij elk van dit drietal koop je meer dan alleen een vervoermiddel. Smaak speelt daarbij een belangrijke rol, maar kwalitatief is de Fiat 500 de betere auto.