De veertiende juli is een Franse feestdag. Ter gelegenheid daarvan zoeken wij naar drie comfortabele gezinswagens, die uit het land van wijn en stokbrood afkomstig zijn. En dat voor nog geen tien mille per stuk!

Citroën C4 (1997 – 2010)

Citroën C4 CoupéCitroën C4 Coupé


Deze generatie van de C4 is nog steeds eigenzinnig om te zien en dan vooral de driedeurs, die als ‘Coupé’ wordt aangeduid. Een deel van de bedieningstoetsen zit centraal op het stuur, maar draait niet mee: als je niet oplet, kom je met je vingers klem te zitten. Opvallend is, dat de C4 voor een Franse auto vrij hard is geveerd. Via gaspedaal.nl vinden we bij een vreemd merk dealer in Deventer een metallic blauwe 1.6 VTi ‘Anniversaire’ (2010, 97.000 km) voor € 7.450. Controleer wel of de auto wordt geleverd met een nieuw geurpatroon; deze Citroën is namelijk voorzien van zijn eigen parfum!

Oordeel van de Wegenwacht

Deze generatie C4 kent de nodige zwakke punten. Let bij aankoop op ‘zagende’ geluiden uit de versnellingsbak. Dat duidt op versleten lagers en dus op een kostbare revisie. Achterwiellagers slijten ook bovengemiddeld snel, maar die zijn vlot te vervangen. De individuele bobines gaan soms kapot, maar kunnen alleen per 4 stuks worden vervangen: ook dat is een dure reparatie. Een defecte motortemperatuursensor dwingt de motor in een noodloopprogramma. Als er aan zo’n sensor valt te komen, zet de Wegenwacht ‘m er voor je in.

Peugeot 407 (2004 - 2011)

Peugeot 407Peugeot 407


Sedans van Peugeot zijn doorgaans keurige, ingetogen modellen. Maar in 2004 was daar ineens de 407, met een ‘haaienbek’ als kenmerkend front. Niet iedereen houdt van dat model, maar eenmaal achter het stuur weet de Peugeot alsnog te overtuigen. Grote en kleine hobbels worden prima verwerkt en de 407 voelt nergens ‘deinerig’. Prima stoelen, laag geluidscomfort: dit zijn heerlijke auto’s op lange ritten! De stationwagen is veel gewilder dan de sedan, dus wie de ruimte niet nodig heeft, kiest voor dit budget een mooiere, betere ‘Berline’. Bij een autobedrijf in Oosterwolde vinden we voor € 7.445 een zeer rijk uitgeruste 2.0 ST automaat (2009, 107.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Een slecht lopende benzinemotor is eenvoudig te verhelpen door vuile of losse contacten te herstellen. Fuseekogels slijten relatief snel en de aircopomp kan vastlopen: repareren kost een lieve duit! De temperatuursensor van de motor geeft soms foute waarden door, waardoor de elektronica denkt dat de motor heet loopt. De Wegenwacht kijkt of dat echt het geval is en vervangt anders de sensor. Brandende airbaglampjes op het dashboard beloven weinig goeds...

Renault Laguna (2007 – 2015)

Renault LagunaRenault Laguna


Misschien had Renault er beter aan gedaan dit middenklassemodel niet opnieuw ‘Laguna’ te noemen. De vorige Laguna had geen beste reputatie, waar dit compleet nieuwe model ten onrechte onder te lijden kreeg. Het is misschien niet de spannendste Renault, maar hij rijdt wel erg prettig. Het veercomfort is aangenaam, de voorstoelen zitten uitstekend en het blijft mooi stil aan boord. Bovendien beschikt de Laguna over een flinke bagageruimte (450 liter). Net als bij Peugeot is ook hier de stationwagen de meest gewilde carrosserievariant. Gaspedaal.nl wijst ons op een metallic bruine 2.0 Expression (2009, 57.000 km) bij een autobedrijf in Etten-Leur voor € 7.499.

Oordeel van de Wegenwacht

Dit model steekt veel beter in elkaar dan zijn gelijknamige voorganger. Er zijn wel wat elektronische storingen bekend. Die worden vooral veroorzaakt door (spat)water dat in diverse elektronische componenten kan doordringen. Dat is een kwestie van droogmaken. De Wegenwacht kent een trucje om de elektrisch bediende handrem weer los te krijgen, wanneer deze dienst weigert.

Ons advies

Als het een Franse middenklasser moet worden, dan bevelen we de Renault Laguna aan. Dat is een miskende auto, maar wel een hele fijne!