Nog niet eens zo gek lang geleden was de keuze in het stadsautosegment zo groot als de auto’s klein zijn. Veel van die modellen hebben echter het veld geruimd, omdat ze toebehoren aan merken die in ons land niet meer nieuw worden gevoerd. Goed nieuws voor de occasionkoper, want dat drukt de prijs!

Chevrolet Spark (2010 – 2014)

Chevrolet SparkChevrolet Spark


De Spark werd vooral verkocht om zijn opvallende uiterlijk. Hij is er met een 1.0- en een 1.2-liter benzinemotor. De kleinste krachtbron is eigenlijk alleen in stadsverkeer bruikbaar en nauwelijks zuiniger dan een 1.2, die goed is voor een praktijkverbruik van 1 op 14. Ruim kunnen we de Spark niet noemen: volwassenen passen maar nèt achterin. De bagageruimte is met 170 liter zelfs ronduit krap. Het onderstel van de Spark is vrij stug, het veercomfort daarmee beperkt. Op gaspedaal.nl blijkt dat er voor ons fictieve budget de nodige kleine Chevrolets te koop staan. We kiezen een gifgroen exemplaar uit (2011, 28.000 km), dat bij een autobedrijf in Ridderkerk te koop wordt aangeboden voor € 4.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Kwalitatief is de Spark behoorlijk goed, maar er zijn wel enkele kleinigheden bekend. Zo gaat het hoofdrelais wel eens stuk, waardoor de motor niet meer wil starten. Als er aan zo’n onderdeel valt te komen, vervangt de Wegenwacht deze direct voor u. Een kapotte temperatuursensor komt ook voor. De motor start dan niet, maar de Wegenwacht kent een trucje om die storing te omzeilen. Achterschokdempers die lawaai maken, kunnen niet direct kwaad: ze zijn alleen aan vervanging toe.

Daihatsu Cuore (2007 – 2013)

Daihatsu CuoreDaihatsu Cuore


Geloof het of niet, maar Daihatsu is uit Europa verdwenen omdat de auto’s te goed waren; er ging nooit iets stuk, dus garagehouders konden niets aan de personenwagens verdienen! De korte wielbasis en vrij harde vering beperken het rijcomfort van de Cuore: bovendien is de stadsauto gevoelig voor zijwind. Dankzij de verschuifbare achterbank vinden vier volwassenen moeiteloos een plekje aan boord. Zelfs met die achterbank in de achterste stand blijft er nog 210 liter bagageruimte over. De 1.0 liter benzinemotor is weliswaar aanwezig, maar slaat geen slag verkeerd. Op de snelweg rijd je er zomaar 1 op 18 mee. Bij een autobedrijf in Bornerbroek stuiten we op een spierwitte 1.0 (2011, 58.000 km) voor € 4.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Echte euvels kennen we bij de Wegenwacht niet voor deze generatie Cuore. Bij hoge kilometerstanden komt het wel eens voor dat de koppeling verontrustende geluiden gaat maken. Dat kan op zich geen kwaad: de koppeling is alleen aan vervanging toe. Goed om te weten: Daihatsu mag dan niet meer nieuw worden geleverd in Europa, voor het onderhoud zijn er nog steeds Daihatsu-servicebedrijven.

Lancia Ypsilon (2003 – 2011)

Lancia YpsilonLancia Ypsilon


De Ypsilon van de voorlaatste generatie bewijst dat Lancia nooit allemansvrienden maakte. Je valt voor dit model vanwege zijn bijzondere vormgeving en smaakvol afgewerkte interieur met fijne stoelen, veel alcantara en een prachtige klokkenwinkel. In een tijd waarin de meeste alternatieven al met vijf portieren verkrijgbaar waren, moest de Ypsilon het nog met drie stuks stellen. De achterbank is wat krap, maar er is wel 215 liter bagageruimte voor handen. De 1.2 liter benzinemotor is voor de meeste kopers sterk genoeg en rijdt gemiddeld 1 op 15. Voor dit budget moet je wat zoeken naar een fraai exemplaar. Wij tippen een lila metallic uitvoering (2011, 89.000 km), die voor € 4.950 is te vinden bij een autobedrijf in Rotterdam.

Oordeel van de Wegenwacht

Er zijn van deze Ypsilon enkele vrij onschuldige euveltjes bekend. Een losse massakabel maakt de auto ‘stroomdood’. Als de startmotor wel draait, maar de motor slaat niet aan, dan kan dat weer door een ánder massakabeltje worden veroorzaakt. In beide gevallen herstelt de Wegenwacht het probleem ter plekke. Hetzelfde geldt voor de bobines, die individueel de geest kunnen geven. Onder het voorbehoud dat er snel aan het juiste onderdeel valt te komen!

Ons advies

Kwalitatief is de Daihatsu de beste auto. Door de lage gebruikskosten kun je bovendien niet of nauwelijks goedkoper autorijden.