Downsizen? Kia voorziet Ceed van meer slagvolume en MHEV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FKia_Ceed_shot_a01-e1518625945321.jpg)
Kia komt met een nieuwe motor voor de Ceed. Waar de middenklasser tot op heden ook met een 1.4 T-GDI-benzinemotor met turbo leverbaar was, komt de Ceed-familie voortaan met een 1.5T-krachtbron voor de dag. Het blok levert meer vermogen en zorgt voor lagere emissies.
Het grotere slagvolume zorgt dat de Ceed met de sterkste motorisering -sinds het verdwijnen van de GT met zijn 1.6- van 140 naar 160 pk stijgt. Daarnaast zorgt het voor 11 Nm aan koppel meer dan het vorige model met 242 Nm.
Emissies
Naast de toename van vermogen is de uitstoot van de nieuwe motorisering minder. Dit komt door het gebruik van variabele kleptiming en een lagedruk-EGR waardoor de vervuilende stoffen ook bij lage toerentallen recirculeren. Ook het nieuwe partikelfilter zorgt voor het de verminderde uitstoot van vervuilende deeltjes, geeft Kia aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-proceed-2019-2.jpg)
Hybride
De nieuwe motor komt optioneel ook met een elektromotor. Deze hybrideversie levert ongeveer dezelfde prestaties maar heeft een iets lagere CO2 uitstoot 136~126 g/km ten opzichte van 142~125 g/km. Daarmee is het verbruik van deze hybride-uitvoering ook lager. De elektromotor wordt van stroom voorzien door een 48-volt lithium-ion batterij. Met deze accu en elektromotor is deze zwaardere versie iets minder snel dan de ‘gewone’ Ceed. De hybride doet 8,6 seconden over een 0 naar 100 km/h-sprint waar de handgeschakelde 1.5T er 8,4 seconden over doet.
Transmissie
De 1.5T wordt dus geleverd met een handbak, maar ook met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Buiten de XCeed, is de automaat de enige optie wanneer je voor een hybride kiest. Bij XCeed kan je kiezen voor een iMT versnellingsbak die ondanks het manuele schakelen wel een lage CO2-uitstoot heeft. Ook de nieuwe 1.0 wordt altijd voorzien van automatische transmissie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-xceed6.jpg)
1.0 T-GDI
Deze automatische transmissie moet de kracht van zowel een elektromotor als 1.0 driecilinder benzine overbrengen. Samen leveren deze 120 pk en 172 Nm. Hoewel de CO2-uitstoot van deze driecilinder (136~123) niet veel minder is dan de 1.5 hybride zal deze versie wel de goedkoopste hybride-Ceed zijn.
De prijzen van de nieuwe aandrijflijnen voor Ceed zijn nog niet bekend. Vanaf januari 2021 zijn de nieuwe motoren te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had