Drie keer 53: Mercedes-AMG introduceert hybrideversie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F17C909_23.jpg)
Dat Mercedes-AMG op de North American International Auto Show 2018 in Detroit het doek zou trekken van de CLS 53 was een publiek geheim. Echter, de fabrikant pakte op de Amerikaanse beursvloer tevens de E 53 in zowel Coupé- als Cabriolet-variant uit.
Mercedes-AMG maakte er geen geheim van de E-Klasse Cabriolet en Coupé en de CLS in de nieuwste vorm niet meer als ‘63’ aan te bieden. De autobouwer had namelijk een nieuwe AMG-motorisering in ontwikkeling, die als sportief topmodel zou gaan fungeren. Het is de fonkelnieuwe ‘53’. De komst van die uitvoering voor de tweedeurs E-Klasse en vierdeurs CLS betekent tevens het einde van de V8-motor voor die productlijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F17C909_42.jpg)
ELEKTRIFICATIE
De 53-aanduiding staat namelijk voor AMG’s eerste hybride-aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de automatische transmissie. De benzinemotor is een zes-in-lijnmotor van de allernieuwste generatie. De Duitse autobouwer heeft bij de ontwikkelingsstart van de zespitter direct rekening gehouden met de elektrificatie van het blok.
DRIVER’S PACKAGE
De 3,0 liter zescilinder met enkele uitlaatgasturbo levert een vermogen van 435 pk. Het koppel bedraagt 520 Nm en is van 1800 tot 5800 tpm constant. De EQ Boost gedoopte elektromotor levert een vermogen van 22 pk en genereert een koppel van 250 Nm. Door de combinatie van beide sprint de CLS 53 in 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h. De E 53 Cabriolet heeft voor de standaardsprint dezelfde tijd nodig. De E 53 Coupé is een tiende sneller. De topsnelheid ligt in alle gevallen op 250 km/h, maar na het aanvinken van het AMG Driver’s Package grijpt de elektronische begrenzer pas bij 270 km/h in. De drie nu gepresenteerde 53-modellen beschikken allemaal over een 4Matic+-vierwielaandrijfsysteem.
DETAILLERING
De drie types onderscheiden zich van de reguliere types door een aangepaste front. De grille wordt in zwart uitgevoerd en de luchtinlaten in de onderbumper zijn met zilverkleurige detaillering afgewerkt. De zijdelen hebben een specifieke AMG-vorm. Aan de achterzijde geeft AMG de 53 een afwijkende bumper mee, waarbij de uitlaateindstukken in glanzend chroom zijn uitgevoerd. In principe is de achterklepspoiler in carrosseriekleur, maar hij kan desgewenst ook in carbon fibre worden besteld. Voor de CLS-versie geldt dat het model op 19 inch groot schoeisel staat. Achter het lichtmetaal schuilen op de vooras 370 mm grote remschijven, op de achteras nog altijd 360 mm grote ‘stoppers’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F17C891_41.jpg)
LUCHTVERING
Mercedes-AMG geeft de nieuwe modellen een specifieke programmering van het Dynamic Select Drive-programma en de AMG Ride Control+-luchtvering. De gebruiker kan kiezen uit verschillende standen. Datzelfde geldt voor de elektromechanische stuurbekrachtiging.
BREED GAMMA
Met de 53-modelreeks in het programma heeft AMG een uitgebreid modellenaanbod. Aan de onderzijde van het gamma staan de 45-types met geblazen viercilinder, gevolgd door de 43-versies met geblazen V6-motor. Dan komen de 53-modellen. De 63 en 65 completeren het programma.
CLS 53
E 53
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had