Droomoccasion: Renault 5 Alpine Turbo
Het is een mooi fenomeen. Jongetjes die dertig jaar geleden met hun neus tegen het raam stonden van hun droomauto, fantaserend over het moment dat ze ermee konden wegrijden, kunnen nu eindelijk toeslaan. Een beetje cliché komt er dan een 911, een Ferrari misschien zelfs of bij een kleinere beurs een MG. Maar wie net over het randje van het voorportier kon kijken in de jaren tachtig heeft andere helden.
Hoog op dat lijstje – merkten we toen we foto’s op sociale media zetten – staan de snelle Renaultjes uit dat decennium. De eerste waren de Fransen niet toen ze de 5 een shot steroïden gaven, maar soms hoef je niet de eerste te zijn om toch een blijvende indruk achter te laten.
Neem de 5 Alpine Turbo. De technici van de Regie schroefden op een bescheiden viercilindertje van nog geen 1400 cc een Garret T3 turbo en pakten het onderstel aan. Onder andere door dikkere stabilisatorstangen te monteren. Als toetje kreeg het vijfje prachtige schoepenwielen en een stoer driespaaks sportstuur. Het resultaat was een geweldig dik en levendig autootje dankzij een gewicht van nog geen negenhonderd kilo en een vermogen van 110 pk. De grote vraag bij zulke oude helden blijft alleen altijd: staan ze na al die jaren nog overeind.
“De net prima gerestaureerde Renault is ook naar huidige maatstaven nog vlot”
Het antwoord luidt wat ons betreft: honderd procent ja! Een proefrit in een 83’er Alpine Turbo die specialist Auto-Podium in Lisse heeft staan, levert bewijs op voor de stelling dat auto’s vroeger vaak een tikkie, nee… een stuk leuker waren als nu. De net prima gerestaureerde Renault is ook naar huidige maatstaven nog vlot en serveert sensaties uit zoals sushi in een Japans restaurant komt: met gestaag tempo. Je hoort de turbo sissen en blazen wanneer je hem laat opspinnen. Je voelt de kleine banden in het asfalt klauwen bij stevig accelereren. Precies zoals het moet in een auto waarmee je op mooie avonden of in het weekeinde plezier wil hebben.
Klassieker al of eentje van de toekomst? Wat ons betreft is er geen twijfel over mogelijk: optie één. En nog een bijzondere ook, want hoeveel Alpinetjes zijn niet weggeroest? Of in handen van minder ervaren eigenaren later in hun leven ingrijpend gemodificeerd? Rond een boom of naar minder geslaagd esthetisch inzicht. Krap vijftien mille voor deze 5 is een smak geld, maar voor 10.000 laat je een veel minder goed exemplaar niet op dit niveau brengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace