DS presenteert nieuwe 360 pk sterke DS 9 E-TENSE 4×4
DS Automobiles komt met de overtreffende trap van de DS 9 op de proppen. Het premiummerk van moederconcern Stellantis presenteert de DS 9 E-TENSE die het huidige topmodel (de E-TENSE 225) vervangt.
Er komen twee uitvoeringen van de nieuwe E-TENSE. Deze zijn beide krachtiger en hebben een betere actieradius dan het vorige model.
Meer vermogen, betere actieradius
De DS 9 E-TENSE 250 levert, zoals de naam al doet vermoeden, een systeemvermogen van 250 pk. Dit komt voort uit een 1,6-liter viercilinder met 180 pk en een elektromotor met 110 pk. Deze motoren sturen beide het vermogen naar de vooras. Met de 250 pk sprint de concurrent van de Peugeot 508 in 8,2 seconden naar de 100 kilometer per uur.
Het accupakket van het model groeide van 11,9 kWh naar 15,6 kWh. Hiermee kan je 60 kilometer elektrisch rijden, dat is tot 10 kilometer verder dan de vervangen 225.
Het topmodel van de DS 9 E-TENSE
Naast de ‘normale’ DS 9 E-TENSE 250 komt er ook een vierwielaangedreven 360 op de markt. Dit model heeft dezelfde 180 pk benzinemotor en 110 pk elektromotor op de vooras, maar biedt nog een extra elektrische motor van 113 pk op de achteras. Hierdoor komt het systeemvermogen uit op 360 pk. Om dit vermogen kwijt te kunnen op het asfalt heeft de 360 een grotere spoorbreedte, aangepast onderstel en vierwielaandrijving.
De elektrische actieradius beslaat slechts 40 kilometer. De daling komt voort uit onder andere grotere wielen en de extra elektromotor aan boord. Het accupakket van de 360 is met 11,5 kWh een stukje kleiner dan die van de 250, die over een 15,6 kWh-batterij beschikt.
Het topmodel DS 9 E-Tense 4×4 360 sprint van nul-naar-honderd in 5,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.
2.000 euro duurder dan voorheen
Met de toename in vermogen en actieradius schroeft DS ook de prijs op. De goedkoopste DS 9 kost 59.890 euro (2.000 euro meer), je krijgt voor dit geld de E-TENSE 250 Performance Line+. De E-TENSE 4×4 360 kost exact 10 mille meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan