DS 7 Crossback krijgt nieuwe stekkervariant
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FCL-19.515.073.jpg)
Tot nu toe was er van de DS 7 Crossback ‘slechts’ één plug-in hybride variant. Nu, een jaar later, komt daar een tweede stekker-SUV bij.
De DS 7 Crossback is een van de eerste modellen in de toekomstige designrichting van de Franse autofabrikant. De exclusief ogende SUV krijgt bovendien leuke gadgets mee, zoals koplampen die 180 graden kunnen draaien. Maar we zijn hier nu niet om de uitgebreide optielijst te bespreken, dat is namelijk al in dit artikel gedaan. Er is veel belangrijker nieuws, dat bevindt zich onder de motorkap.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FCL-19.511.005.jpg)
DS 7 Crossback E-Tense
De Franse SUV is al een tijdje beschikbaar als ‘E-Tense’, wat in dit geval de aanduiding is voor een plug-in hybride. Die heeft een 200 pk sterke 1,6-liter viercilinder, en twee 109 pk (80 kW) sterke elektromotoren, een op elke as. Standaard is deze uitvoering dus ook vierwielaangedreven. Het gecombineerde vermogen komt neer op 300 pk. Volledig elektrisch kun je zo’n 58 kilometer ver komen, met een elektrische topsnelheid van 135 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FCL-19.511.019.jpg)
E-Tense 225
Nu komt daar dus een tweede plug-in bij: de DS 7 Crossback E-Tense 225. De naam verraadt het al; het gecombineerde vermogen ligt op 225 pk. Ook is de ‘4×4’-aanduiding weggelaten, want deze hybride is louter aangedreven op de voorwielen. De 1,6-liter viercilinder is geknepen tot 180 pk, en de 80 kW sterke elektromotor is direct op de automaat aangesloten. Die krachtbron haalt zijn energie uit een accupakket van 13,2 kWh, die zich onder de vloer van de auto bevindt. Volledig elektrisch zou je volgens de WLTP 55 kilometer ver komen, eveneens met een (elektrische) topsnelheid van 135 km/h. De plug-in variant van de DS 7 Crossback laadt tijdens remmen en uitrollen uiteraard de accu bij. Middels de functie ‘E-Save’ kun je ervoor zorgen dat de auto stroom bewaart voor de laatste kilometers van je rit, als je bijvoorbeeld een lage emissiezone moet betreden.
Het is nog niet bekend wanneer de minder sterke plug-in bij de dealer staat, maar reken op dit najaar. Prijzen komen dus ook in een later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had