DS vergroot actieradius elektrische 3 Crossback
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fds-3-crossback-e-tense-1.jpg)
Door kleine aanpassingen scoort de DS 3 Crossback nu beter in de WLTP-meetcyclus voor energieverbruik. De 3 Crossback belooft 7% verder te komen op een volle acculading.
DS geeft voortaan een actieradius voor zijn elektrisch aangedreven 3 Crossback op van 341 km. Dat is 7% meer dan voor de crossover tot op heden werd gecommuniceerd. De hogere waarde komt voort uit enkele verbeteringen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fds-3-crossback-e-tense-3.jpg)
De eenvoudigste is de nieuwe set banden, waarop DS zijn 3 Crossback voortaan zet. De fabrikant kiest voor het schoeisel van Continental. Het zijn de EcoContact 6 Q-banden. De fabrikant monteert ze in de maat 215/60 R17 96H op de 3 Crossback. Door een vernieuwde rubbersamenstelling met een hoog silica-gehalte is de rolweerstand lager. Daardoor is er minder energie nodig om de auto te laten rollen. Bijkomend voordeel volgens DS is, dat de banden minder afrolgeluid produceren.
Afscheid DS 3 Crossback E-Tense: krijg je waar voor je geld?
Warmtepomp
Naast de nieuwe set banden hebben de techneuten van de fabrikant efficiëntie van de warmtepomp verbeterd. Aan het onderdeel is nu een vochtsensor toegevoegd. De standaard gemonteerde warmtepomp ontwikkelt warmte door compressie van lucht. Volgens DS is hierdoor het energieverbruik “drastisch verlaagd”. Een andere aanpassing is de aanpassing van de overbrenging van de transmissie. Het draagt zijn steentje bij aan de efficiëntie van de aandrijflijn. DS introduceert de verbeterde 3 Crossback nu, maar start de levering van de geoptimaliseerde auto’s begin volgend jaar.
Volledig elektrisch
Vooralsnog is de 3 Crossback het enige model uit de stal van DS met een elektrische aandrijflijn. De crossover is ook verkrijgbaar met verbrandingsmotoren. In de toekomst zal DS louter elektromodellen aanbieden. Vanaf 2024 wordt elk nieuw model van het Franse premiummerk 100% elektrisch, aldus het merk. Voordat het zover is, brengt DS nog een model op de markt met verbrandingsmotoren, terwijl de huidige 4, 7 en 9 alleen met verbrandingsmotoren leverbaar zijn. Binnen dit drieluik verschijnt de 4 ook in een elektroversie. Dat model laat nog twee jaar op zich wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had