Dubbele mijlpaal voor Maruti Suzuki
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fmaruti-suzuki-reveals-new-dzire-ahead-looks-unfinished-117214_1.jpg)
Suzuki heeft twee mijlpalen bereikt. Het heeft in zijn fabrieken in India een magisch productievolume bereikt. En die afzet werd in een kortere tijd bereikt dan in het thuisland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fmaruti-suzuki-reveals-new-dzire-ahead-looks-unfinished_5.jpg)
Maruti Suzuki bouwde zijn twintig miljoenste auto. Dat bewuste productienummer rolde in Japan na 45 jaar en 9 maanden van de band. In India zag de twintig miljoenste Suzuki al na 43 jaar en 5 maanden het levenslicht.
Miljoenenstappen
In India heeft Suzuki drie fabrieken tot zijn beschikking. In 1983 begon het merk met de bouw van auto’s in het land. In eerste instantie heette de onderneming ginds Maruti Ugyog Limited, maar inmiddels is de bedrijfsnaam Maruti Suzuki. Na minder dan negen productiejaren verliet in 1994 de miljoenste Suzuki de fabriekspoort. In april 2005 maakte de onderneming zijn vijf miljoenste auto in India. Het cumulatieve productievolume werd iets meer dan vier jaar later verdubbeld. Nummer 15 miljoen werd in 2015 gemaakt. In minder dan drie jaar tijd staat nu dus het twintig miljoenste exemplaar buiten. Maruti Suzuki verwacht in het lopende boekjaar tegen de twee miljoen auto’s te bouwen.
LEES OOK: Maruti Suzuki Dzire is niet bijster ‘Dzirable’
Alto
De Alto is het meest populaire model. Van de hatchback verlieten sinds 1983 afgerond 3,17 miljoen exemplaren de fabriek. De Maruti 800, die enige tijd in Nederland als Alto is verkocht, zijn 2,91 miljoen stuks gemaakt. De Wagon R is goed voor een productievolume van 2,13 miljoen. Van de Swift bouwde Maruti Suzuki er tot op heden 1,94 miljoen. Andere modellen van de fabrikant zijn de Dzire, Baleno en Vitara Brezza. In de jaren tachtig en negentig betrok de Nederlandse importeur de Alto uit India.
Marktleider
Suzuki is in India een grote speler. Het merk heeft ongeveer 50% van de markt in handen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had