Dubbele treurnis: Bentley neemt afscheid van Mulsanne en legendarische V8
We wisten al een tijdje dat ‘t ging gebeuren: de Bentley Mulsanne zegt vaarwel. Dat doen de Britten met een speciale en zeer exclusieve uitvoering.
Eind vorig jaar presenteerde Bentley de nieuwe Flying Spur, waarmee het einde voor de Mulsanne in zicht kwam. Het management kondigde toen ook direct een afscheidsversie van het vlaggenschip aan. Die speciale editie rolt inmiddels van de productielijn in Crewe.
Weloverwogen
De beslissing om te stoppen met de Mulsanne is volgens de fabrikant weloverwogen. Er is namelijk veel vraag naar de andere modellen uit hun portfolio. Bovendien is de Mulsanne al flink op leeftijd (het model is in de basis al tien jaar oud), waardoor-ie de strijd met de nieuwe Flying Spur en Rolls-Royce Phantom 8 gewoon niet meer aankan.
Toen Bentley de knoop had doorgehakt gaf het direct aan dat het de Mulsanne zou uitzwaaien met een speciale editie. Die auto verlaat nu de fabriekspoorten. Onder de naam Bentley Mulsanne Speed ‘6.75 Edition by Mulliner’ verschijnen nog 30 exemplaren van de luxe limousine. Het model is in de basis trouwens een Mulsanne Speed.
Het getal 6.75 staat natuurlijk voor de legendarische 6,75-liter V8 van Bentley. Deze monumentale krachtbron wordt nu overigens ten grave gedragen in deze Mulsanne-koets, want Bentley neemt na 60 jaar afscheid van deze heerlijke koppelkoning. Ook in deze speciale Mulsanne levert die motor 537 pk en 1100 Nm, net als in de ‘gewone’ Mulsanne Speed.
Subtiele hints
Deze exclusieve Mulliner-editie eert de krachtbron middels verschillende plakkaten in en op de auto. Maar er zijn veel subtielere hints die wijzen op de legendarische motor. De knoppen voor de ventilatieroosters zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in de vorm van de oliedop. Ook de wijzerplaten van de klokken en meters laten een blueprint van de V8 zien.
De grille en de Flying B op deze gelimiteerde versie zijn in het zwart uitgevoerd. Andere details, als de voorste luchtroosters en deurstrips kunnen door de klant wel in een gewenste kleur worden gespoten. De inlaatspruitstukken van de 6,75-liter grote V8, hebben eveneens een zwarte afwerking. Op het plakkaat op de motor prijkt de naam en krabbel van CEO Adrian Hallmark. Bij reguliere Mulsannes staat daar de naam en handtekening van de vakman die verantwoordelijk was voor handmatige bouw van de beroemde V8-motor.
Opvolger Bentley Mulsanne
Een directe opvolger van de Mulsanne staat niet gepland, maar Bentley heeft andere plannen voor de toekomst. De Engelse autobouwer ontwikkelt momenteel een über-SUV waarmee het prestigieuze merk zich in het Top Luxury-segment wil nestelen. Of het een traditionele SUV wordt, wil de fabrikant nog niet aangeven. Het model komt sowieso nog boven de Bentayga in het gamma. Door de toevoeging van dit nieuwe topmodel beschikt Bentley over voldoende SUV’s, een kleiner model is uitgesloten. Dubbele treurnis voorlopig door het afscheid van een belangrijke model en een legendarische motor. In totaal rolden er 7300 Mulsannes uit de fabriek in het Britse Crewe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen