Autovisie dubbeltest: Ford Kuga PHEV vs. Peugeot 3008 PHEV
Elke twee weken testen we auto’s grondig in de grote Autovisie-test. Deze keer de Ford Kuga PHEV en de Peugeot 3008 PHEV. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijk aankoopadvies in Autovisie magazine. Hier enkele testnotities uit het duel tussen deze twee stekkerhybrides!
De plug-in hybride maakt een onvermijdelijke comeback en je kent de redenen: autofabrikanten trachten aan de torenhoge CO2-boetes van de EU te ontkomen. Als een merk gemiddeld meer dan 95 gram CO2 per nieuw verkochte auto uitstoot, krijgt het immers een reusachtige naheffing die in de miljarden kan lopen.
Versies met een uitstoot van minder dan 50 g/km mogen juist dubbel geteld worden in de berekening van de totale gemiddelde CO2-uitstoot. Daarom worden er de komende tijd zoveel stekkerhybride-varianten van populaire auto’s gelanceerd. Die plug-ins zijn doorgaans krachtige, royaal uitgeruste versies met een gunstige prijs én belastingvoordelen. De consument wordt als het ware over de rode loper naar een crossover met stekker gedirigeerd. Maar staat aan het einde de Ford Kuga of de Peugeot 3008?
Kosten, veiligheid & uitrusting
Aan de ene kant zien we een Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybride e-CT ST-Line. Een hele mond vol, maar deze versie rijd je voor €39.695,–. Als ST-Line zit hij keurig in z’n spullen, met standaard een navigatiesysteem, een verschuifbare achterbank, climate control, smartphone-connectiviteit en veiligheidshulpjes.
Uit Frankrijk rijden we de 3008 Hybrid 225 e-EAT8 Blue Lease Premium, voor een prijs van €45.430,–. Flink meer dan de Ford, maar die hogere positionering wordt mede veroorzaakt door de andere merken van PSA. De 3008 heeft als plug-in vrijwel dezelfde uitrusting, maar heeft wel een achteruitrijcamera.
Ontwerp & interieur
Het interieur van de Ford oogt wat stemmig door de donkere kleuren, maar in combinatie met de zwarte ST-Line dakhemel zorgt het wel voor een sportief sfeertje. Het dashboard is verder overzichtelijk, met bedieningsfuncties voor de aandrijflijn op de middentunnel, een logisch aircocluster met daarboven het multimediascherm. Hoewel er minder knoppen zijn dan voorheen, heeft het voor een hedendaags dashboard best veel toetsen.
In de Peugeot gaat het er anders aan toe, want de 3008 komt van binnen flamboyant over. Het dashboard is naar de bestuurder gericht en de hoge middentunnel geeft een cockpitgevoel. Er is meer variatie in materialen en een fraaiere vormgeving dan in de Ford, maar van een vergelijkbaar afwerkingsniveau.
Resultaat
Al met al zijn het tot nu toe twee auto’s die zich goed aan elkaar kunnen meten. Maar wat gebeurt er als we hun functionaliteiten, rij-eigenschappen en verbruik met elkaar vergelijken? Daar gaat het immers om in deze klasse. Is de Ford Kuga praktischer dan de 3008? Welke auto biedt de prettigste rijbeleving? En het allerbelangrijkste: welke aandrijflijn is zuiniger en prettiger in de omgang? Je leest alles in Autovisie magazine nummer 17, dat nu in de winkels ligt!
Fotografie: Martijn Bravenboer
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8