Autovisie dubbeltest: Honda Jazz Crosstar vs. Ford Fiesta Active
Elke twee weken testen we auto’s grondig tot het bot in de Autovisie dubbeltest. Deze keer twee onconventionele hybrides: de Ford Fiesta en Honda Jazz. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Hier alvast enkele testnotities uit deze confrontatie. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijke aankoopadvies in Autovisie magazine, dat nu in de winkel ligt.
In de huidige Autovisie nemen deze opgesruigde versies van Ford Fiesta en Honda Jazz het tegen elkaar op. Een Active tegenover een Crosstar. Allebei als hybride, allebei als wannabe SUV en allebei met opmerkelijke resultaten.
Prijs
Wist je dat de Honda aanzienlijk duurder is dan de Ford, maar verhoudingsgwijs niet té duur is? De Honda Jazz Crosstar is er namelijk in één fully loaded exemplaar en kost 30.120 euro. Het is bovendien altijd een hybride. Ford levert de Fiesta Active als milde hybride vanaf 24.465 euro. Een groot verschil, maar probeer de Ford Fiesta maar eens op het royale uitrustings- en veiligheidsniveau van de Honda Jazz te krijgen. Lukt je niet! Ook niet met een aantal opties.
Uiterlijk
Wist je dat Ford meer werk heeft gemaakt van de Active dan Honda van de Crosstar? Tenminste, in het vergroten van de bodemspeling voor een SUV-look. De veren van de Ford zijn namelijk negentien millimeter langer en die van de Honda zestien millimeter. De spoorbreedtes van de Honda Jazz zijn echter meer toegenomen dan van de Ford Fiesta. Bij beide simpelweg door wielen te monteren die verder naar buiten staan, ofwel een lagere et-waarde hebben. Met grote gevolgen voor het rijgedrag.
Interieur
Wist je dat Honda de benzinetank onder de voorstoelen plaatst om de functionaliteit te vergroten? Met overtuigend resultaat. De Honda Jazz levert veel meer ruimte op de achterin dan de Ford Fiesta. Er is trouwens geen concurrent in het B-segment die de Jazz op dat vlak kan bedreigen. De zitting van de achterbank is bovendien omhoog te klappen om hoge spullen te kunnen vervoeren. De Jazz heeft MPV-kwaliteiten, de Fiesta is een doodnormale hatchback.
Motor
Wist je dat het allebei hybriden zijn, maar een afwijkend concept hebben? Meer pk’s tegenover meer koppel. De Honda Jazz is een full hybrid met twee elektromotoren en een 1,5-liter viercilinder voorzien van een automatische transmissie. De Ford Fiesta is een hybride light met een elektrohulpje om de grilligheid van zijn driecilinder turbomotor glad te strijken en handgeschakelde zesbak. Allebei halen ze meer dan 20 kilometer of meer op één liter benzine. Ze halen ook beide in minder dan tien tellen 100 km/h. De prestaties zijn vergelijkbaar, maar de karakters totaal verschillend.
Rijden
Wist je dat de plaatsing van de benzinetank doorwerkt in het weggedrag van de Honda? Er rust veel gewicht op de vooras en hij heeft meer last van zijn langere veren dan de Fiesta. De Ford – opgekrikt of niet – blijft een Ford en wint het op rijgedrag glansrijk, maar een gewone Fiesta rijdt nóg beter.
Wil je de complete dubbeltest lezen, inclusief uitgebreide testnotities en metingen? Snel dan naar de winkel voor Autovisie Magazine nummer 23 dat nu in de winkels ligt!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace