Test: Kia Niro vs Nissan Qashqai
De Nissan Qashqai voert al jaren de hitlijst aan als bestverkochte crossover in het middenklasse segment. Maar hij krijgt een elektronisch antigeluid: de hybride Kia Niro.
Nissan Qashqai
De Nissan Qashqai is de populaire volkszanger in de middenklasse. Hij is in het C-segment met afstand de bestverkochte crossover zonder dat hij bijtellingsvoordeel biedt. Dat betekent maar één ding: de particuliere koper is verantwoordelijk voor het enorme succes van de Qashqai. Een hoge instap, zuinige benzinemotoren met turbo, een vlot uiterlijk en gunstige prijzen zijn de pakkende teksten die vooral een wat rijpere doelgroep uit volle borst meezingt.
Kia Niro
Maar uit Korea komt nu een ander geluid dat hitpotentie heeft onder liefhebbers van eerdergenoemde onderwerpen. Geen downsize turbomotor om het huishoudboekje te ontzien, maar hybridetechniek verpakt in een vlotte crossover die op papier vergelijkbare specificaties levert als de Qashqai. Deze Kia Niro moet het steevast drukbezochte optreden van de Nissan gaan verstoren. Is dat aannemelijk of zorgen de elektrische invloeden voor verstoring?
Hybridetechniek
Ja, maar die hybridetechniek is toch veel duurder dan een conventionele aandrijflijn? In principe wel, ware het niet dat het BPM-bedrag bepaald wordt aan de hand van de CO2-uitstoot. De Kia is (in theorie) veel schoner, dan de Nissan en dat compenseert zijn 4500 euro hogere nettoprijs. Het resultaat is dat de louter als hybride leverbare Niro er is voor 24.725 euro en de Nissan Qashqai vanaf 24.790 euro. Maar de ervaring leert dat de particuliere koper een royaal uitgeruste versie kiest en dat brengt het volgende duo bij elkaar. Voor 32.395 euro staat er een nagenoeg fully loaded Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Sportsline klaar. Nissan heeft met de 31.090 euro kostende Qashqai DIG-T 115 Tekna een prima tegenhanger.
Lees het complete verhaal later deze week in Autovisie magazine editie 18. Verkrijgbaar vanaf donderdag 25 augustus.
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 25 augustus ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten