Duik in de prijslijst: Hoe duur kun je een VW Touareg maken?
Volkswagen is gestart met de levering van de nieuwe Touareg. Hoe duur kun je zo’n SUV van Volkswagen eigenlijk maken? Tijd voor een duik in de prijslijst.
Voorselecties
Volkswagen maakt het tijdens het online samenstellen van de nieuwe Touareg al vrij eenvoudig. Er zijn vier voorselecties:
• Touareg: 79.749 euro
• Elegance: 86.569 euro
• Atmosphere: 86.569 euro
• R-Line: 88.550 euro
Standaarduitrusting
Standaard rust Volkswagen de Touareg uit met LED-verlichting vóór- en achter, 18-inch lichtmetalen wielen, adaptieve cruise control, Front Assist, Park Distance Control vóór- en achter, een elektrisch bedienbare achterklep, Lane Assist, het ‘Discover Pro’ radio-, navigatie- en multimediasysteem en diverse mobiele online diensten (Car-Net).
Elegance en Atmosphere
De Elegance en Atmosphere hebben als extra’s nog lederen bekleding ‘Vienna’, meervoudig elektrisch verstelbare comfortstoelen, chromen sierlijsten rond de ramen, met chroom afgewerkte bumpers en ambienteverlichting. De Elegance heeft interieuraccenten van geborsteld aluminium en de Atmosphere van openporig eikenhout.
R-Line
Dan is er nog de R-Line. Die heeft bovenop de extra’s van de Elegance en de Atmosphere wat sportievere styling, zoals 19-inch lichtmetaal, sportievere R-Line bumpers vóór en achter, wielkastverbreding in carrosseriekleur, een verwarmbaar R-Line stuurwiel, een zwarte dakhemel en zwarte lederen bekleding in R-line design.
Motorengamma
Ook dan blijven er nog genoeg opties over. Voordat we verder gaan moeten we natuurlijk eerst een motorvariant kiezen. Heel veel keuze wat betreft motoren is er voorlopig niet. Volkswagen start met de levering van twee diesels. In de toekomst volgen er nog meer motorvarianten, waaronder een benzinekrachtbron (340 pk), een 4,0-liter V8 turbodiesel met 421 pk en een Touareg plug-in hybride met 367 pk.
Nu twee diesels
Dat is allemaal toekomstmuziek. Voorlopig kun je kiezen uit een 3,0-liter TDI met 231 pk en 500 Nm in combinatie met een achttraps Tiptronic-automaat (vanaf 79.749 euro). De topdiesel betreft een 3.0 TDI met 285 pk en 600 Nm, met dezelfde automaat. Kosten: 89.749 euro. In het kort even de prestaties. De TDI met 231 pk haalt 218 km/h en sprint in 7,5 seconden naar 100 km/h. De 285 pk-variant haalt 235 km/h en heeft een 0-100-tijd van 6,1 seconden. In beide gevallen bedraagt het geremd trekgewicht 3.500 kilogram.
Zoektocht
In de zoektocht naar ‘de duurst mogelijke Volkswagen Touareg’ selecteren we de topdiesel en de R-Line-uitvoering. Want dan hebben we alle opties van de Elegance en Atmosphere, aangevuld met R-Line-uitrusting. Dat brengt ons bij de Touareg R-Line 3.0 TDI met 285 pk met een vanafprijs van 98.549 euro.
Bijbetalen
Wat je ook doet, je moet in het geval de R-Line voor elke kleur bijbetalen. Er is keuze uit Pure White (341 euro), de metalliclakken Silicium Grey, Tamarinden Brown en Antimonial Silver (allemaal 1.208 euro) en pareleffectlakken Deep Black en Moonlight Blue (beide 1.208 euro) en Oyrx White (2.257 euro). Wij kiezen de laatste. De tussenstand: 100.806 euro.
De wielen en bekleding
Volkswagen levert standaard 19-inch Sebring lichtmetalen wielen. Wie kiest voor de optionele 21-inch grote Suzuka-wielen (zilver of zwart) is verplicht om luchtvering (Adaptive Air Suspension) erbij te nemen. Dan telt Volkswagen 3.568 euro bij de prijs op. Maar wie dan weer luchtvering met actieve stabilisatoren aanvinkt (5.723 euro) moet de 21-inch wielen weer schrappen. Volkswagen levert dit systeem namelijk alleen op 19-inch lichtmetaal. Vienna antraciet lederen bekleding is standaard op de Touareg R-Line. Savona-leder is optioneel leverbaar en kost 952 euro. Tellen we alles even bij elkaar op dan staat er 105.326 euro.
Uitgebreide optielijst
Nu komen we pas aan bij de uitgebreide optielijst. Er zijn diverse actiepakketten, zoals het Comfort pakket (3.400 euro), het Innovation pakket (4.632 euro), een bestuurdersassistentiepakket (951 euro), een Black Style R-Line exterieurpakket (615 euro) en een Memory pakket (151 euro). Niet moeilijk doen: we vinken alles aan. Ook een massage- en ventilatiefunctie (1.221 euro) mag niet ontbreken, evenals een bagage vastzetsysteem (427 euro), en volautomatische airco Climatronic (875 euro). Eigenlijk vinken we gewoon alles aan. Opvallend is dat je voor zij-airbags achter moet bijbetalen (583 euro).
De eindstand
Zo, en dan zijn we er wel zo’n beetje. De totaalprijs is inmiddels opgelopen naar 132.437 euro, gelijk aan een totaalbedrag van 33.888 euro aan extra’s. Flink wat munten. Je hebt er bijvoorbeeld ook een Audi SQ7 TDI voor (vanaf 131.540 euro) of een Porsche Cayenne (111.100 euro) met wat opties.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?