Duik in de prijslijst: Wat als de BPM niet bestond?
BPM is op de Nederlandse automarkt al jaren een hoofdpijndossier. De belasting van personenauto’s en motorrijwielen maakt de auto’s in Nederland belachelijk duur, helemaal ten opzichte van andere Europese landen. Veel kunnen we er niet aan doen, maar we kunnen wel de volgende vraag stellen: wat als de BPM niet bestond? Man, dan werd het leven een stuk mooier.
Prijsverschillen
Om een idee te geven van hoe duur bepaalde auto’s zijn zonder BPM, maken we een overzicht van tien modellen die je best graag wilt hebben. De eerste prijs is het bedrag inclusief BPM en BTW, de zogeheten Nederlandse consumentenadviesprijs. De tweede prijs die we noemen is de prijs inclusief BTW, maar zónder BPM. De eerlijke prijs dus. De verschillen zijn soms gigantisch. Kijk zelf maar.
Toyota GT86 met handbak
Prijs inclusief BTW en BPM: 62.225 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 33.230 euro
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 M6
Prijs inclusief BTW en BPM: 112.945 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 46.582 euro
BMW M2 Competition
Prijs inclusief BTW en BPM: 99.995 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 64.775 euro
Kia Stinger GT
Prijs inclusief BTW en BPM: 99.995 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 64.775 euro
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Prijs inclusief BTW en BPM: 119.950 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 83.377 euro
Lexus RC F 5.0 V8
Prijs inclusief BTW en BPM: 139.995 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 82.083,97 euro
Mercedes-AMG GT Roadster
Prijs inclusief BTW en BPM: 174.389 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 133.705 euro
Volkswagen Golf GTI Performance
Prijs inclusief BTW en BPM: 44.680 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 36.209 euro
Audi RS 3 Limousine
Prijs inclusief BTW en BPM: 83.995 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 59.494 euro
Honda Civic Type R
Prijs inclusief BTW en BPM: 56.630 euro
Prijs inclusief BTW zónder BPM: 36.709 euro