Duik in de prijslijst: WLTP maakt slachtoffers in Nederland
De nieuwe WLTP-meting maakt vele slachtoffers in Nederland. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van automodellen die al na een korte carrière het veld hebben moeten ruimen.
WLTP
Eerst even een korte uitleg over WLTP. De WLTP-testmethode vervangt de oude en vaak bekritiseerde NEDC-test. De nieuwe WLTP-test geeft beter inzicht in de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen en het brandstofverbruik. Het is nog wel een laboratoriumtest, precies zoals de NEDC was. Dat betekent dat ook de meetresultaten bij de nieuwe WLTP-test afwijken van de praktijk, maar de metingen zijn wel nauwkeuriger.
Onverkoopbaar
Dankzij de WLTP-meetmethode neemt de CO2-uitstoot van auto’s op papier toe. En dat heeft in Nederland grote gevolgen. In Nederland wordt de hoeveelheid BPM namelijk gebaseerd op de CO2-emissie. Hoe hoger de CO2, hoe meer BPM. Door deze ontwikkeling voelen sommige autofabrikanten zich genoodzaakt om bepaalde modellen uit het gamma te halen, omdat ze onverkoopbaar zijn geworden. In onderstaand overzicht zetten we een aantal van die modellen op een rij.
18 voorbeelden van WLTP-‘slachtoffers’
- Alfa Romeo Mito Veloce
- BMW M760Li
- Caterham Seven 165
- Caterham Seven 355
- Hyundai i20 Coupé
- Hyundai i40
- Mercedes-AMG SL 65
- Mini Countryman John Cooper Works
- Mini Hatchback John Cooper Works
- Mitsubishi Pajero
- Opel GTC OPC
- Opel Corsa OPC
- Opel Insignia (GSI) 260 pk benzine
- Peugeot 208 GTi
- Renault Twingo GT
- Smart Forfour Brabus
- Smart Fortwo Brabus
- Volvo T6-benzinemotor
Tijdelijk of definitief
De WLTP-overgang is een vrij ingewikkelde. Autofabrikanten halen sommige modellen tijdelijk van de markt om ze achter de schermen te laten voldoen aan de nieuwe emissieregels. Dat is echter niet bij alle modellen het geval. Het kan dus zijn dat sommige modellen in bovengenoemd overzicht na verloop van tijd weer op de markt komen, maar dat zal lang niet voor alle modellen het geval zijn. Ook omdat steeds meer fabrikanten focussen op een vorm van elektrische aandrijving, verdwijnen er steeds meer auto’s voor liefhebbers van de markt.
Fors duurder: Opel Karl
Auto’s die niet uit het gamma worden gehaald, worden wel fors duurder. Sommige A-segmentmodellen stijgen zelfs met 2.000 euro. Een Opel Karl was voorheen bijvoorbeeld leverbaar voor 11.699 euro, maar dankzij de nieuwe WLTP-meting stijgt de CO2-emissie van 94 g/km naar 110 g/km en daardoor schiet de vanafprijs met 2.000 euro omhoog naar 13.699 euro. In het A-segment is dat bijzonder een forse stijging, helemaal als het uitrustingsniveau gelijk blijft.
Ook flink duurder: Toyota GT86
Ook een Toyota GT86 wordt haast onverkoopbaar door de WLTP-meting. Je betaalt er nu op z’n minst 57.850 euro voor. Let wel: voor de automaat. Die was er voorheen vanaf 49.150 euro. De CO2-uitstoot van de automaatversie steeg van 164 g/km naar 183 g/km. De handbak kost nu 62.225 euro versus 54.895 euro voorheen (CO2-uitstoot van 180 naar 196 g/km).
Bijna alles duurder
Grote gevolgen heeft de intrede van de WLTP-meetmethode dus, helemaal in Nederland waar het belastingsysteem gebaseerd is op CO2-uitstoot. Weet dat de Opel Karl en Toyota GT86 echt niet de enige voorbeelden zijn. Onder de streep wordt bijna alles in Nederland duurder. Soms een paar honderd euro en soms enkele duizenden euro’s. Zo wordt een nieuwe auto kopen in Nederland steeds minder interessant.