Duik in de prijslijst: WRX STI en 370Z zijn plotseling concurrenten
Met ingang van het nieuwe jaar zijn diverse liefhebbersauto’s door gestegen BPM-tarieven weer een flinke klap duurder geworden. Zelfs zoveel duurder dat ze qua prijs nauwelijks meer van elkaar verschillen. Neem de Subaru WRX STI en Nissan 370Z. Twee uitstervende Japanners die nu zelfs concurrenten van elkaar zijn, omdat ze qua prijs haast op hetzelfde niveau zitten. We duiken in de prijslijst om te kijken hoe groot de verschillen precies zijn.
Subaru WRX STI
De Subaru WRX STI was in 2017 leverbaar voor 90.095 euro, maar heeft nu een prijskaartje vanaf 96.995 euro. Een verschil van een kleine 7 mille! En dat komt alleen maar door CO2-emissie. Wil je heel graag een WRX STI met alle opties? Neem dan de Sport Premium. Die is er vanaf – schrik niet – 106.395 euro.
Je krijgt dan wel een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een achteruitrijcamera, een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak, grootlichtassistent, Keyless Access, Recaro sportstoelen vóór met lederen bekleding, een infotainmentsysteem met 7,0-inch display, navigatie en Harman Kardon geluidssysteem met 9 speakers en een USB-poort (dubbel) en AUX-aansluiting. Kortom: helemaal compleet. Maar het kost je wel 106 mille.
Subaru levert de 4.595 mm lange WRX STI ongeacht de uitvoering met een 2,5-liter viercilinder boxermotor met 300 pk en 407 Nm trekkracht, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Genoeg power voor een 0-100-sprinttijd van 5,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Het gewicht komt uit op 1.527 kilogram.
Nissan 370Z Coupé
Een Subaru WRX STI is er dus vanaf 96.995 euro. Betaal 2.155 euro meer en Nissan overhandigt de sleutels van een spiksplinternieuwe Nissan 370Z Coupé, voorzien van een 328 pk en 363 Nm sterke 3,7-liter V6-motor. Hier geen turbo, maar een atmosferisch blok. Er is keuze een handgeschakelde zesbak óf een zeventraps automaat. Het gewicht varieert van 1.496 tot 1.508 kilogram. De versie met handbak sprint in 5,4 seconden naar 100 km/u (automaat 5,8) en de topsnelheid komt uit op 250 km/u.
De Nissan 370Z Coupé kost je dus 99.150 euro. Dat was in 2017 nog 97.950 euro. De Nissan 370Z Roadster – ook met 328 pk – vergt nu een investering van 102.050 euro (100.850 euro in 2017). Nu komt het: de Nissan 370Z Nismo – voorzien van een 344 pk sterke 3.7 V6 – moet anno 2018 in totaal 105.800 euro kosten. In 2017 was dat nog 105.200 euro. Ten opzichte van de Subaru WRX STI Sport Premium is dit een prijsverschil van slechts 595 euro (!) in het voordeel van de Nismo.
Wat moet je kiezen?
Op die vraag kunnen wij geen antwoord geven. Kies je voor AWD of voor RWD? En heeft een boxermotor met turbo de voorkeur, of een V6 met natuurlijke beademing? Het prestatieniveau is haast gelijk. Kijk dus vooral naar het concept. Weet wel dat de carrière van beide Japanners haast voorbij is. Dit is dus hét moment om een 370Z of WRX STI aan te schaffen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce