Duik in de prijslijst: Is de Suzuki Jimny duur of niet?
De vierde generatie Suzuki Jimny krijgt vrijwel alleen maar positieve reacties door zijn historisch verantwoorde uiterlijk. Maar is de prijsstelling van de Jimny ook een positief verhaal? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
BPM-boete
Toegegeven, de nieuwe Jimny is in Nederland niet heel goedkoop. En dat komt doordat de 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 102 pk een CO2-emissie heeft van 154 g/km. In Nederland levert dat helaas een BPM-boete op van net geen 11 mille. Jammer? Ach, de échte liefhebbers betalen graag wat extra voor de Jimny, vooral omdat Suzuki goed begrepen heeft hoe het serieuze terreincapaciteiten kan combineren met retro-design. Suzuki positioneert het model echt als een lifestyle-SUV.
Standaard
Goedkoop is de nieuwe terreinauto van Suzuki dus niet. Prijzen beginnen bij een stevige 26.999 euro. Ter vergelijking: de ruimere Suzuki S-Cross is er vanaf 22.149 euro. De Jimny beschikt standaard over 15-inch stalen wielen, inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing (AllGrip Pro) en gelukkig ook over zaken als handbediende airco en een audiosysteem met bluetooth-voorbereiding. Ook cruise control is trouwens standaard. In de basis een goede uitrusting dus.
Select en Stijl
Wie op z’n minst elektrisch bedienbare zijruiten en spiegels, verchroomde accenten in het interieur, een in gelijke delen neerklapbare achterbank, privacy glass en stoelverwarming voorin wenst, moet 27.999 euro betalen voor de Select. En eigenlijk is de Jimny dan misschien nog niet helemaal op smaak. Want zaken als climate control, een 7-inch multimediasysteem met navigatie, SD-kaartlezer en DAB+, lichtmetalen wielen, LED-koplampen, een stuurwiel met lederen bekleding en Lane Departure Warning zijn ook meer dan welkom. De Stijl-versie heeft deze zaken standaard maar kost weer wel 29.999 euro. Voor metallic lak betaal je in alle gevallen 499 euro bij en voor een tweekleurige carrosserie is dat 799 euro.
Suzuki Jimny – Select
Suzuki Jimny – Stijl
Het terrein in
Moet je nu echt gaan voor de Select of Stijl? Of is een Comfort voldoende? Dat ligt aan het doel waarvoor je de Jimny gaat gebruiken. Gebruik je hem echt als terreinauto, dan volstaat de instapversie. Zaken als Hill-Decent control en Hill-Hold Control heeft de Jimny namelijk standaard. Je mist wel een in delen neerklapbare achterbankleuning (50:50). Die heb je pas vanaf de Select. Als familieauto lijkt de Jimny minder goed inzetbaar. Achterin plaatsnemen is dankzij de driedeurs carrosserie wat lastig en ook met de achterbank in de normale positie blijft er nauwelijks bagageruimte over. Boswachters kijken waarschijnlijk met kwijl in de mondhoeken naar deze Jimny, want dankzij de compacte afmetingen en serieuze terreincapaciteiten lijkt de Jimny ideaal om door de bossen te rijden.
Accessoireprogramma
Weet overigens dat Suzuki nog met een zeer uitgebreid accessoireprogramma voor de Jimny komt. Dus eigenlijk kun je de Jimny straks zo duur maken als je zelf wilt. De basisuitrusting zit in ieder geval al goed in de spulletjes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar