Duik in de Prijslijst: 4 ton voor Porsche 911 Turbo S?
De prijs van de nieuwe Porsche 911 Turbo S begint in Nederland bij 279.000 euro. De 911 Turbo S Cabriolet kost zelfs 294.100 euro. Maar dan begint het hele feest pas. Want hoe stel je hem samen? En als je bestedingsplafond hebt: hoe duur kun je hem eigenlijk maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
De basisprijs
We pakken voor dit verhaal de 911 Turbo S Cabriolet als basis. Die begint zoals gezegd bij 294.100 euro, inclusief 1.581 euro kosten rijklaar maken.
Geen meerprijs
Alles begint met het kiezen van een kleur. Er zijn vier basiskleuren (wit, zwart, rood en geel), zeven metallickleuren en vier kleuren voor de softtop (zwart, blauw, rood en bruin).
Speciale lakkleuren
Deze opties hebben opvallend genoeg geen meerprijs. Dat is een meevaller. We kiezen eerst een kleur en dan pas een cabriodak. Die moet natuurlijk wel matchen. De speciale lakkleuren karmijnrood, krijt en lava oranje hebben wel een meerprijs: 2.865 euro. We doen eens gek en kiezen voor oranje. Voor de cabriokap spelen we op safe: we kiezen zwart.
Wieldesigns
Porsche levert drie wieldesigns. Uniek voor de nieuwe 650 pk sterke 911 Turbo S is dat de wielen vóór een diameter hebben van 20-inch en achter 21-inch. Voor de 911 Turbo Exclusive Design-wielen betaal je niets extra. De 911 Turbo S Exclusive Design-wielen hebben een meerprijs van 2.402 euro. We laten ze ook nog in hoogglans zwart uitvoeren (1.257 euro).
Interieur
Voor het interieur doet Porsche niet heel moeilijk. Eigenlijk hebben alle diverse kleuren en materialen geen meerprijs, tenzij je kiest voor de optie ‘Leder interieur club leder’. Dan betaal je 881 euro extra. Wil je het ‘Interieurpakket stiksels en stoelmiddenbanen in afwijkende kleur’, dan ben je ‘aan de beurt’. Kosten: 4.022 euro. We kiezen voor oranje, maar dat zal geen verrassing zijn.
Heel veel losse opties
De tussenstand: 304.646 euro. En dan moeten we nog door de losse opties heen. Geloof ons: dat zijn er een heleboel. We zetten even wat opties onder elkaar, voor het overzicht.
• Beschermfolie voorzijde: 1.999 euro
• Buitenspiegelhuis bovenzijde carbon: 1.571 euro
• Achterzijde luchtinlaten in hoogglans zwart gespoten: 529 euro
• Porsche-logo LED-deurverlichting: 152 euro
• ‘PORSCHE’-tekst op zijkant in zwart: 401 euro
• Porsche-logo en modelaanduiding in exterieurkleur: 527 euro
• Sportuitlaatsysteem zwart (geen vier, maar twee uitlaatpijpen): 3.255 euro
• Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB): 866 euro
• Stuurbekrachtiging Plus: 277 euro
• Liftsysteem vooras: 2.551 euro
• PASM-sportonderstel (-10 mm): 1.571 euro
• LED-matrix koplampen getint: 649 euro
• Achterlichten Exclusive: 881 euro
• ParkAssistent met Surround View: 1.093 euro
• Lane Keep Assist: 1.118 euro
• Adaptieve cruise control: 1.797 euro
• Nachtzichtassistent: 2.464 euro
• Rijstrookwisselhulp: 866 euro
• HomeLink garagedeur opener: 301 euro
• Porsche Entry & Drive: 578 euro
• Licht Design Pakket: 529 euro
• Stoelventilatie voorstoelen: 1.118 euro
• Autosleutel gespoten met sleuteletui in leder: 387 euro
• Gordels bordeauxrood: 466 euro
• Wijzerplaat toerenteller wit: 364 euro
• Sport Chrono stopwatch Indisch Rood: 364 euro
• Individuele vloermatten met lederen bies: 468 euro
• Deksel zekeringkast in leder: 282 euro
• Porsche-embleem op armsteun middenconsole: 240 euro
• Porsche-embleem op hoofdsteunen: 240 euro
• Lederen luchtroosters met gespoten lamellen: 1.499 euro
• Zonnekleppen leder: 434 euro
• Dorpelbekleding binnenzijde in leder: 563 euro
• Sportstoel Plus achterzijde in leder met inleg carbon: 2.324 euro
• GT Sporstuur alcantara met carbon inleg: 829 euro
• Dorpellijst carbon met verlichting: 1068 euro
• Boordmap carbon: 750 euro
• Burmester High-End Surround Sound-System: 3.367 euro
• Fabrieksaflevering Leipzig: 1.396 euro
• 20/21-inch 911 Turbo S complete winterwielenset in zijdeglans: 11.785 euro
De eindprijs
De eindstand is 344.780 euro: gelukkig hoeven we het niet elke dag te spenderen. Geen vier ton dus, maar wie een beroep doet op de diensten van Porsche Exclusive en bijvoorbeeld een exclusieve one-off kleurstelling wenst, kruipt al snel richting dat bedrag. In ruil voor euro’s is alles mogelijk. Voor nu nemen we genoegen met een eindprijs van 344.780 euro, waarvan bijna 50.000 euro is uitgegeven aan opties. Maar dan heb je wel wat, kijk zelf maar. Dat interieur: fijn!
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63