Duik in de prijslijst: B 250 e versus 225xe Active Tourer
In het segment van de compacte MPV’s kom je de plug-in hybride nog niet veel tegen. We hebben de BMW 225xe Active Tourer als vertrouwd gezicht. Mercedes-Benz schuift nu zijn troef naar voren: de B 250 e. Wie is goedkoper? En wie heeft op papier de betere aandrijflijn? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Plug-in hybride tussenoplossing
Auto’s met een stekker zijn er steeds meer. Maar er zijn grote verschillen. Is het een plug-in hybride? Of juist een batterij-elektrische auto? Nog niet iedereen is al klaar voor een BEV. Voor die mensen vormt een PHEV wellicht een mooie tussenoplossing, want je kunt deels elektrisch rijden en deels op benzine mocht je grotere afstanden afleggen.
Weerwoord
Mercedes-Benz en BMW leveren al geruime tijd PHEV’s van diverse modellen. De BMW 225 XE Active Tourer had lange tijd het rijk alleen in het segment van de compacte MPV’s. Mercedes-Benz komt nu met een weerwoord in de vorm van de B 250 e. Welke moet je hebben?
Plug-in hybride MPV’s
De Mercedes-Benz B 250 e en BMW 225 XE Active Tourer zitten tussen een hatchback en crossover in. Het zijn MPV’s: auto’s met een meer hoekige carrosseriestyling.
Mercedes-Benz B 250 e
In de B 250 e lepelt Mercedes-Benz een dwarsgeplaatste viercilinder benzinemotor met 160 pk en 230 Nm. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling (8G-DCT). De 1,33-liter grote viercilinder benzinemotor wordt aangevuld met een 102 pk en 330 Nm sterke elektromotor. De aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 218 pk met een maximumkoppel van 450 Nm. In de elektrische rijmodus haalt het model een topsnelheid van 140 km/h. De B 250 e heeft een 15,6 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een elektrische actieradius van 70 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.
BMW 225xe Active Tourer
Al met al nette cijfers van de Mercedes-Benz. Kan de plug-in hybride BMW 225xe Active Tourer weerstand bieden? Zeker! Onder de motorkap schuilt een driecilinder turbobenzinemotor met 136 pk en 220 Nm alsook een 88 pk en 165 Nm sterke elektromotor. Samen levert dat 224 pk en 385 Nm aan koppel op, das meer pk dan de Benz, maar wel minder koppel. De 225xe heeft standaard vierwielaandrijving, maar komt dankzij een kleiner 8,8 kWh lithium-ion accupakket wel minder ver op een volle acculading: maximaal 45 kilometer (WLTP). In die zin verliest de BMW het dus van de Mercedes-Benz. Ook de elektrische topsnelheid ligt lager: 130 km/h voor de BMW versus 140 km/h voor de Mercedes-Benz.
Conclusie
Op papier is de Mercedes-Benz plug-in hybride dus aan de winnende hand, maar wat vanafprijs betreft moet hij de afleggen tegen de BMW. De BMW 225xe Active Tourer is er vanaf 44.875 euro, daar waar Mercedes-Benz minimaal 46.231 euro voor de B 250 e vraagt. Voor die kleine 1.400 euro meer krijg je wel een auto met een grotere elektrische range en een hoger systeemkoppel. Aan jou de keuze.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63