Duik in de prijslijst: BMW M3 CS – de ultieme rijmachine?
De BMW M3 heeft er een nog spectaculairdere variant bijgekregen: de BMW M3 CS. We nemen een duik in de prijslijst en stellen er een naar wens samen.
De BMW 3-serie is van zichzelf al een heel fijn rijdende auto. Hecht je extra waarde aan het sportieve karakter van de auto (en heb je diepe zakken) dan is er de BMW M3. Wil je nóg meer sportiviteit (en heb je nog diepere zakken) dan kan je sinds een tijdje ook terecht bij de BMW M3 CS.
De BMW M3 CS
Alle details van de BMW M3 CS hebben we je al eens eerder verteld, maar de belangrijkste feiten en cijfers zetten we nog even op een rij. Bijvoorbeeld het vermogen. De 3,0-liter zes-in-lijn uit de ‘gewone’ BMW M3 levert in de CS een nog hoger vermogen van 404 kW (550 pk). Zelfs de M3 Competition moet het nog met 40 pk minder doen. Doordat de CS ook nog eens lichter is, bereik je al na 3,4 seconden de 100 km/u. Bovendien is het M Driver’s Pack standaard, waardoor de topsnelheid niet is begrensd op 250 km/u, maar op 302 km/u.
De BMW M3 CS heeft net als de ‘gewone’ M3 altijd vierwielaandrijving, maar de verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achteras is naar wens instelbaar. Het volle vermogen naar achteren behoort daarbij tot de mogelijkheden.
Uitrustingen BMW M3 CS
Behalve de al genoemde zaken krijg je bij de BMW M3 CS ook standaard onder meer het Adaptieve M Onderstel, actief M Sportdifferentieel, een titanium uitlaatsysteem, M Drive Professional, M Compound-schijfremmen, koolstofvezel in- en exterieurdelen, modelspecifieke lichtmetalen velgen (voor 19-inch, achter 20-inch), gele dagrijverlichting, M Sportstuurwiel en M Carbon kuipstoelen. Ook ‘gewone’ zaken zoals het BMW Curved Display en een Harman Kardon-audiosysteem zijn altijd aanwezig.
Prijs BMW M3 CS
Het spreekt eigenlijk wel voor zich dat de BMW M3 CS geen koopje is. De Nederlandse vanafprijs bedraagt 193.035 euro. Dat is ruim 3,5 keer een volledig standaard BMW 3-serie , inclusief bijna een standaard 3-serie alleen al aan bpm.
Exterieuraankleding
De exterieuraankleding van de BMW M3 CS is beperkt en uitgebreid tegelijk. Standaard is de auto Brooklyn Grau, met zwart als optie zonder meerprijs. Meer kleuren biedt de reguliere prijslijst niet. Wel kan je aankloppen bij de BMW Individual-afdeling en dan is zo’n beetje iedere kleur mogelijk. Dat gaat via een afzonderlijke configurator (waarin alleen de gewone M3 wordt getoond) en zonder prijsopgaaf, dus voor het gemak houden we het nu even bij de reguliere prijslijst. In dat geval gaan wij voor Brooklyn Grau, dat de visuele verschillen met de reguliere M3 wat meer benadrukt.
Wielkeuzes zijn er wel. Dat wil zeggen, de modelspecifieke bronskleurige velgen zijn naar wens en zonder meerprijs uit te voeren in zwart. Verder staat de auto standaard op circuitbanden “met beperkte geschiktheid voor dagelijks gebruik”. Sportbanden zijn een optie zonder meerprijs. Wij gaan voor zwarte velgen met sportbanden.
Interieuraankleding
Hier valt niets te kiezen. Lederen Merino-bekleding in antraciet met rode accenten is standaard en de enige mogelijkheid, net als koolstofvezel interieurlijsten.
Losse opties BMW M3 CS
Op de optielijst is bijna alles al aangevinkt, maar hier zijn nog wel wat aanvullende mogelijkheden. Eerst maar even de opties zonder meerprijs: levering zonder typeaanduiding (waarom zou je dat bij dit model willen?), een met leder bekleed M Sportstuurwiel (i.p.v. Alcantara) en in zwart uitgevoerde remklauwen (i.p.v. rood). Hiervan selecteren wij niets.
Van de reguliere BMW-opties behoren stuurwielverwarming (288 euro, alleen bij met leer bekleed stuurwiel), geluidswerende ramen (213 euro), extra getinte (achter)ramen (480 euro), Parking Assistant (495 euro), Driving Assistant (61 euro), de BMW Live Cockpit Professional (1.228 euro) en een elektrisch en op afstand te openen achterklep (534 euro) tot de mogelijkheden. Wij vinken alleen de getinte ramen aan.
Specifieke M-zaken zijn nog een verstevigde veerpootbrug van een zilverkleurige lichtgewicht legering (1.175 euro) en koolstofvezel-keramische remmen (9.396 euro) met met bronskleurige of hoogglans rode remklauwen. Vooruit, zo’n M3 CS is toch al duur, dan mag dit er ook bij.
De BMW M3 CS zelf samenstellen
Met de paar aangevinkte opties tillen we het prijskaartje net over de 200.000 eurogrens: er staat nu een bedrag op van 204.574 euro. Een flinke som geld, waarmee je in het territorium komt van supercars. Maar ja, zijn die net zo praktisch als een BMW M3 CS? Hiermee heb je misschien wel de ultieme rijdersauto, als het om pure sportieve prestaties gaat. De BMW M3 CS samenstellen en rustig alle prijzen en uitrustingen bekijken kan met de configurator op www.bmw.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland