Duik in de prijslijst: BMW M4 Competition Cabrio versus C 63 S Cabrio
De nieuwe BMW M4 Competition Cabrio met M xDrive staat vanaf eind juli 2021 in de showroom. Nog mooi op tijd voor de zomer dus. Is ie duur ten opzichte van een Mercedes-AMG C 63 S Cabrio? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
510 pk sterk
De Mercedes-AMG C 63 S Cabrio en BMW M4 Competition Cabrio M xDrive zijn perfect aan elkaar gewaagd. Beide modellen hebben 510 pk, alleen zijn die peekaa’s in de Mercedes-AMG afkomstig uit een 4,0-liter biturbo V8-motor, terwijl BMW kiest voor een 6-cilinder-in-lijnmotor. Andere keuzes dus die resulteren in andere karaktereigenschappen, maar in grote lijnen is het recept wel vergelijkbaar, alleen de ingrediënten verschillen.
V8 voor C 63 S
Zijn de verschillen in prestaties tussen de Mercedes-AMG en BMW groot? Dat valt alles mee hoor. Laten we met de C 63 S Cabrio beginnen. De V8-motor produceert zoals gezegd 510 pk, maar nog indrukwekkender is het koppel van 700 Nm, beschikbaar tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut. Het resulteert in een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een topsnelheid van 280 km/u, eventueel ook met het dak geopend.
Zes-in-lijn voor M4 Competition Cabrio
Welke prestaties biedt de M4 Competition Cabrio dan? Ook die heeft 510 pk. Wat motorkoppel betreft verliest BMW het van Mercedes-AMG, want de 3,0-liter zes-in-lijn met two mono-scroll turbo’s van BMW blijft steken bij 650 Nm, beschikbaar tussen 2.750 en 5.500 toeren per minuut. Ondanks het lagere koppel is de BMW wel stukken sneller, want de 0-100-tijd kost je slechts 3,7 seconden. Met het optionele M Driver’s Pack stijgt de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 naar 280 km/h.
Verschil in transmissies
Verschillen zijn er ook op het gebied van transmissies. BMW kiest voor een 8-traps M Steptronic transmissie, daar waar Mercedes-AMG heeft gekozen voor een AMG Speedshift MCT 9-speed sport transmissie. Hoe dat vermogen richting de wielen gaat, verschilt per model. Mercedes-AMG kiest voor achterwielaandrijving, daar waar BMW heeft gekozen voor een slim M xDrive-systeem.
AWD of RWD
Via het instellingenmenu kan de bestuurder van een M4 Competition Cabrio de standaardinstelling 4WD wijzigen in 4WD Sport, waarmee een groter deel van het vermogen naar de achterwielen wordt geleid. De bestuurder kan ook de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) volledig uitschakelen en kiezen voor alleen aandrijving op de achterwielen. Dan zijn alle stabilisatie- en assistentiesystemen uitgeschakeld.
Prijsverschillen
En wat kost dat alles dan? Weet in ieder geval dat Mercedes-AMG ook een C 63 Cabrio met 476 pk levert. Die heb je vanaf 142.321 euro. Maar voor het echte werk moet je de C 63 S met 510 pk hebben. Die kost 152.193 euro. De BMW M4 Competition Cabrio M xDrive is er vanaf 144.040 euro. Dat scheelt dan weer dik acht mille ten opzichte van de AMG.
M Race Track Pack
Maar in beide gevallen lopen de prijzen stevig op als je opties gaat aanvinken. BMW levert bijvoorbeeld optioneel het M Race Track Pack. Dat verlaagt het gewicht van de auto met 25 kilogram en omvat M Carbon-keramische remmen, lichtgewicht lichtmetalen M wielen (optioneel ook met semi-slicks) en de M Carbon kuipstoelen. Kosten: 16.672,22 euro. En hup: de prijs is al opgelopen naar 160 mille.
Opties Mercedes-AMG
Mercedes-AMG kan er ook wat van hoor, want na het aanvinken van AMG Performance-stoelen, een carbon exterieurpakket en AMG keramische high-performance remschijven mag je ook in een keer 11.000 euro bij de prijs optellen. Binnen no-time staat de teller al op dik 171.000 euro.
Aan elkaar gewaagd
Kortom: de BMW M4 Competition Cabrio M xDrive en Mercedes-AMG C 63 S Cabrio zijn aan elkaar gewaagd. De BMW lijkt onder de streep de auto met meerdere gezichten, omdat je kunt kiezen tussen vierwielaandrijving en achterwielaandrijving. De C 63 S heeft natuurlijk weer een bulderende V8-motor. Keuzestress!
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63