Duik in de prijslijst: wat kost het bioscoopscherm in de BMW i7?
De volledig nieuwe BMW 7 Serie is als eerste leverbaar als volledig elektrische BMW i7. Tijd voor een nadere kennismaking met een duik in de prijslijst.
De nieuwe BMW 7 Serie heeft een opvallende vormgeving. Sterker nog, het design is minstens net zo controversieel als dat van de door Chris Bangle ontworpen E65-generatie uit 2001. Later dit jaar is de nieuwe 7 Serie leverbaar, zij het eerst alleen als volledig elektrische BMW i7. De andere varianten, plug-in hybrides en een diesel, volgen later. Je kunt de BMW i7 alvast samenstellen en dat is wat we vandaag gaan doen.
BMW i7 specificaties
De aandrijving is alvast makkelijk, want de BMW i7 is er – in ieder geval op dit moment – maar in één variant. Dat is de xDrive60. Enkele cijfers: een systeemvermogen van 400 kW (544 pk), vierwielaandrijving, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en een actieradius van tot 625 km (WLTP).
Prijzen BMW i7
Het prijskaartje van de BMW i7 xDrive60 vermeldt minstens een bedrag van 144.449 euro. Een gedetailleerde standaarduitrusting heeft BMW op moment van schrijven nog niet vrijgegeven, maar reken op veel luxe. Voor meer sportiviteit is er het M Sportpakket (vanaf 149.804 euro), met als overtreffende trap het nieuwe M Sportpakket Pro (vanaf 153.298 euro). Voor onze configuratie houden we het bij de ‘gewone’ uitvoering, die oogt het meest stijlvol.
Carrosseriekleuren
De BMW i7 is standaard uitgevoerd in maagdelijk witte unilak. Een ander kleurtje kost wel wat: je bent 1.295 euro kwijt voor een van de metallickleuren. Je hebt dan keuze uit zwart, wit en een reeks grijstinten. Voor 1.868 euro krijg je M Carbonschwarz. Zwart, maar dan met een luxueuze blauwachtige tint erdoor. Dan zijn er nog de BMW Individual-kleuren. Donkergrijs, donkerblauw en donkerrood kosten 2.495 euro en voor de twee matgrijze Frozen-tinten ben je 3.995 euro kwijt.
Wil je echt uitpakken dan kies je vanaf een stevige 12.499 euro voor een tweekleurige carrosserie. Dan wordt de bovenste helft van de auto uitgevoerd in zwart of grijs, met de onderste helft naar keuze in donkerrood, donkerblauw, donkergrijs of (afhankelijk van de bovenste helft) zwart of een lichtere tint grijs. Doorgaans zijn we wel in voor een kleurtje, maar nu valt de keuze op het bescheiden maar stijlvolle Sparkling Copper Grau metallic. Dat past net wat beter bij de auto.
Aerodynamische wielen
De BMW i7 is uitsluitend leverbaar met zogenaamde aerodynamische wielen. Standaard meten die 19 inch, optioneel zijn 20- en 21-inch wielen. Die laatste zijn eventueel uit te voeren in een bronstint. De meerprijs bedraagt 2.023 tot 4.003 euro. Dat geld houden we lekker op zak, want we houden het bij de standaardwielen. De BMW i7 is van zichzelf al opvallend genoeg, daar hoeven niet ook nog grote wielen onder. Bovendien zorgt de kleinere wielmaat voor meer comfort.
Lichtgevende grille
Standaard is het BMW nierengrille Iconic Glow, ofwel met led verlichte contouren van de grille. Optioneel (2.242 euro) zijn Iconic Glow kristalkoplampen. Die bieden net even betere prestaties, maar zijn vooral veel opvallender met hun kristalelementen. Wij laten ze voor wat ze zijn.
Interieuraankleding BMW i7
Standaard is het interieur bekleed met Cognac-kleurige Sensatec-bekleding. Zonder meerprijs is de bekledingskleur aan te passen naar donkerbruin, zwart en zwart met donkerrood. Optioneel is lederen Merino-bekleding. Dat staat zonder meerprijs in de configurator, maar is alleen te bestellen samen met het BMW Individual interieurpakket à 4.495 euro. Qua kleuren heb je dan ook keuze uit een lichtere bruintint, een soort donker roodbruin en wit. Hoewel het vast een besmettelijk kleurtje is, gaan wij toch voor die laatste.
Dan zijn er ook nog houten (geen meerprijs) en koolstofvezel (854 euro) interieurlijsten. Esche Flowing Grey is onze favoriet, maar die is niet te combineren met de gekozen bekleding. Dan gaan we voor de tweede keuze: Lindenholz Fineline Braun Pianolack Schwarz.
Verder zijn de Executive Lounge-stoelen al onderdeel van de uitrusting, evenals de Rear Seat Entertainment-uitrusting, dat grote bioscoopscherm. De CraftedClarity glasapplicatie voor bedieningselementen (907 euro) laten we zitten, maar we bestellen wel het glazen panoramadak Sky Lounge (1.014 euro).
Losse opties en pakketten BMW i7
Mede als gevolg van eerder aangevinkte opties en pakketten is alleen het Climate Acoustics Pack (2.490 euro) nog niet aangevinkt. Dat biedt onder meer het warmtecomfortpakket en getint en warmtewerend glas. Vooruit, vinken we die ook aan.
Aan losse opties is nog van alles mogelijk. Van extra visuele aankleding en M Sport-uitrusting tot extra (rij)assistentie en winterwielsets. We geloven het eerlijk gezegd wel. Gewoon omdat het kan vinken we alleen nog het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem à € 6.193 euro aan en dan hebben we het wel weer gezien. Zelfs als je niets aan zou vinken heb je aan luxe namelijk geen gebrek in een 7 Serie.
BMW i7 zelf samenstellen
De samengestelde auto kost nu 173.294 euro. Dan hebben we van de controversiële nieuwe BMW 7 Serie best iets stijlvols gemaakt, al zeggen we het zelf. Hoe zou jij de auto samenstellen? Kies je ook voor bescheidenheid of ga je juist extra over de top? Leef je uit in de configurator op https://www.bmw.nl/. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63