Duik in de prijslijst: de BMW iX1
Ook BMW blijft zijn aanbod volledig elektrische modellen verder uitbreiden. Met de BMW iX1 bijvoorbeeld, het elektrische broertje van de X1. Met een duik in de prijslijst maken we nader kennis.
Sommige volledig elektrische BMW-modellen staan volledig op zichzelf – i3, iX – maar de meeste zijn (nog) nauw verwant aan een model dat ook met brandstofmotoren wordt geleverd. De nieuwe BMW iX1 valt in die laatste categorie. Dat is gewoon een volledig elektrische versie van de reguliere X1.
Specificaties BMW iX1
Dat neemt niet weg dat de BMW iX1 vanaf het begin als (deels) elektrische auto is ontwikkeld. Qua specificaties kan het model zich dan ook prima meten met concurrenten die uitsluitend als EV worden geleverd. Zo beschikt de iX1 over een actieradius van een nette 440 km (WLTP) en blijft het stroomverbruik met 16,8 kWh/100km ook keurig binnen de perken. Het 68 kWh batterijpakket werkt met 286 V en is natuurlijk ook geschikt voor snelladen.
Zeker bij een BMW is ook het motorvermogen belangrijk. Twee elektromotoren zorgen voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 230 kW (313 pk) en 494 Nm koppel. Hoewel de auto met 1.985 kg aan de zware kant is voor zijn formaat (maar welke EV is dat niet?) bereikt hij toch nog in 5,6 seconden de 100 km/u. De topsnelheid is wel begrensd op een bescheiden 180 km/u. Nou ja, nog steeds meer dan voldoende voor Nederland. Andere varianten zijn er nog niet van de BMW iX1, maar die komen vast nog wel.
Prijzen BMW iX1
De BMW iX1 is de goedkoopste volledig elektrische BMW. Of minst dure, net hoe je het bekijkt. De prijslijst begint bij 55.127 euro voor de Launch Edition, of 57.850 euro voor de reguliere versie. De BMW X1 met brandstofmotor is er vanaf 50.721 euro, dus dat ontloopt elkaar niet eens zo heel veel.
Uitrustingen BMW iX1
De standaarduitrusting van de BMW iX1 is in principe gelijk aan die van de BMW X1 met brandstofmotoren, afgezien van een paar EV-specifieke zaken natuurlijk. Bijvoorbeeld de 11 kW boordlader en een functie die de batterij op optimale temperatuur brengt voor bijvoorbeeld snelladen. Ook het interieur kan voor vertrek alvast op een aangename temperatuur worden gebracht.
Uitvoeringen BMW iX1
We gaan een BMW iX1 naar wens samenstellen. We nemen de voordelige Launch Edition als basis. Als xLine (57.622 euro) krijgt die een iets luxueuzer uitstraling, maar wij sparen door voor het M Sportpakket (59.123 euro). Die ziet er wat ons betreft gewoon het beste uit. Voor wie dat wel of juist niet belangrijk vindt: bij het M Sportpakket verwijzen slechts nog subtiele blauwe accenten in de grille naar de volledig elektrische aandrijving. En de typeaanduiding natuurlijk.
Exterieuraankleding
Dan komen we bij de carrosseriekleuren. Het standaard wit vervangen we natuurlijk door wat anders. Voor 1.050 euro meerprijs heb je keuze uit een luxueuzer wit, zwart, grijs, een soort donker grijsgroen en helder donkerblauw. Voor 1.550 euro is er keuze uit donkergrijs of een soort zeegroen. Voor mat donkergrijs betaal je 2.495 euro extra. In combinatie met blauw en zeegroen komen ook de laatste blauwe exterieuraccenten te vervallen (voor andere kleuren een optie zonder meerprijs). De iX1 is er ook in donkergroen, oranje en een andere tint blauw, maar die kleuren zijn niet te combineren met het M Sportpakket. Wij gaan voor het donkerblauw dat wel beschikbaar is.
Met het M Sportpakket rol je standaard op 18-inch lichtmetalen velgen (i.p.v. 17-inch), met 19- en 20-inch exemplaren als optie. Qua design vinden we de 20-inch velgen wel mooi, maar dat wordt wel erg groot. We houden het dus toch maar bij de standaard velgen. Tot slot vinken we nog zwarte spiegelkappen aan (optie zonder meerprijs).
Interieuraankleding
De standaard Alcantara-/Sensatec-bekleding is op zich prima, maar wel erg zwart. Als optie zonder meerprijs is de bekleding volledig van Sensatec en dan is er keuze uit opnieuw zwart, gebroken wit, donkerbruin of voor 102 euro extra geperforeerd rood. Voor 1.321 euro is er keuze uit lederen bekleding in ook weer gebroken wit, zwart of donkerbruin. Ondanks dat het waarschijnlijk wel een wat besmettelijk stofje is, gaan wij voor wit Sensatec.
De donker aluminium interieurlijsten zijn kosteloos te vervangen door licht aluminium of hoogglans zwart. Voor Eucalyptushout betaal je 140 euro. Wij houden het bij de standaard interieurlijsten.
Pakketten en losse opties
Bij de optiepakketten wordt voor 1.295 euro het Comfort Pack met onder meer een Harman Kardon-audiosysteem en extra instellingemogelijkheden voor de voorstoelen aangevinkt. Het Travel Pack (1.395 euro, o.a. glazen panoramadak en getint glas), Premium Pack (1.794 euro) en Innovation Pack (3.114 euro) hoeven van ons niet zo.
Bij de losse opties is veel al standaard, of juist onderdeel van een van de pakketten die we niet willen. Als individuele opties vinken we alleen nog aan: extra Shadow Line-elementen (267 euro), de automatisch dimmende binnenspiegel (181 euro), stuurwielverwarming (202 euro) en stoelverwarming voorin (374 euro).
De BMW iX1 zelf samenstellen
De samengestelde BMW iX1 kost nu 62.494 euro. Nog steeds vergelijkbaar met eenzelfde uitvoering met benzinemotor, of een vergelijkbaar model van een concurrerend merk. Niet gek dat de BMW iX1 nu al populair is. De BMW iX1 zelf samenstellen kan op www.bmw.nl. Daar vind je ook het volledige aanbod van uitrustingen en prijzen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler