Duik in de prijslijst: de eerste plug-in hybride AMG
De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is nu ook leverbaar als plug-in hybride Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance en dat is ook meteen het topmodel. We nemen snel een duik in de prijslijst voor een nadere kennismaking.
De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is er nu ook als plug-in hybride. Dat plug-in hybrides niet sportief zijn is daarmee definitief ontkracht. Hij luistert voluit naar de naam Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance en is gelijk het sportieve topmodel van de reeks. In cijfers: een systeemvermogen van 619 kW (843 pk) en een koppel van een liefst 1.400 Nm. In slechts 2,9 seconden is de 100 km/u bereikt en hij st(r)oomt door tot een indrukwekkende 316 km/u.
Verbruik Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance
Het is overigens wel een plug-in hybride met een van de kleinste batterijen: 6,1 kWh. Dat is in theorie genoeg om 12 kilometer volledig elektrisch te rijden. Toch is de plug-in hybride wel genoeg om het verbruik en de uitstoot aardig te drukken. Met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km verslaat hij met gemak instapper GT 43 (9,3 l/100 km). Ook de uitstoot is beperkt: slechts 180 g/km tegenover 212 g/km voor de GT 43.
Prijs Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance
Dat we bij een sportauto als dit de uitstoot zo belangrijk vinden heeft natuurlijk te maken met de prijs, die in Nederland sterk afhangt van die uitstoot. De relatief lage uitstoot zorgt voor een relatief lage prijs: de Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance is leverbaar vanaf 233.370 euro. Daarmee is hij voordeliger dan de GT 63 S zonder stekker, die minimaal 253.176 euro kost.
Voor de volledigheid: de GT 43 is leverbaar vanaf 136.894 euro en de GT 53 4Matic+ vanaf 162.219 euro.
Standaarduitrusting Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance
Als topmodel beschikt de Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance standaard eigenlijk gewoon over ‘alles’. We noemen enkele highlights. Aanvullend op de toch al rijke standaarduitrusting van de overige AMG GT 4-Door-modellen krijg je 20-inch lichtmetaal, nappalederen bekleding, AMG Performance-stuurwiel met dito bekleding, AMG Ride Control+, high-performance keramische composietremmen, transmissie met Racestart-functie, AMG Dynamic Plus met extra rijmodi Race en Drift, AMG Performance-uitlaat en als je daar niet genoeg aan hebt een Burmester Surround Sound-systeem.
Speciale edities
Laten we beginnen met de configuratie. We gaan dus voor de e-Performance. Voor 17.533 of 24.200 euro extra hebben we keuze uit de Edition en F1 Edition. Daarbij gaat het vooral om een specifieke samenstelling van opties. Op zich aantrekkelijk, maar afhankelijk van de editie zit je wel vast aan bepaalde carrosseriekleuren en velgkeuzes. We slaan ze dus toch maar over en trekken ons eigen plan.
Exterieuraankleding Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance
Allereerst zijn er de exterieurpakketten voor extra zwarte, chromen, aerodynamische of carbon accenten en onderdelen. Voor 666 en 1.150 euro kiezen wij beide Night-pakketten, waarmee in totaal grille en typeaanduidingen zwart zijn en we ook privacy glass achter krijgen. Ook selecteren we beide Carbon-pakketten à 4.477 en 5.445 euro, die verschillende carbon-elementen en een achterspoiler met zich meebrengen.
Dat standaard wit is wat saai, zo’n auto verdient wel een opvallend kleurtje. Daarvoor hebben we keuze uit rood (436 euro), metallic of mat helder blauw (zonder meerprijs resp. 2.190 euro), mat oranje (5.491 euro) en mat geel (5.491 euro). Fel lichtgroen kan ook, maar dan moet je de genoemde Edition nemen. Uiteindelijk gaan we voor rood.
Van de velgen krijg je ook weer keuzestress, want er is keuze uit liefst negen soorten lichtmetaal in 20 of 21 inch, met meerprijzen varierend van 242 tot 3.086 euro. Het worden uiteindelijk de 21-inch multispaak AMG-velgen, de duurste optie. Voor 726 euro willen we daar ook wel sportbanden omheen.
Aan verdere exterieuropties selecteren we het panoramadak (staat als 2.541 euro in de lijst, maar kost samen met het verplichte Premium Plus-pakket 7.926 euro), het akoestiekpakket incl. warmte- en geluidswerend glas (1.089 euro) en zwarte AMG-sportstrepen (593 euro).
Interieuraankleding Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance
Door naar het interieur, met ook daar weer een overdaad aan keuzes. Alle mogelijkheden bespreken past hier niet, dus we houden het even bij onze keuzes: het standaard zwarte nappaleder ruilen we om voor tartufobruin met zwart (3.690 euro) en we kiezen de AMG Performance-stoelen (484 euro) en de First Class-middenconsole achterin (4.416 euro). Verder vallen we voor de deels carbon sierdelen (3.570 euro), stuurwielverwarming (geen meerprijs) en mechanische zonwering voor de achterruit (151 euro).
Pakketten en opties
Het Premium Pakket Plus hadden we al samen met het panoramadak geselecteerd en het Style-pakket hoorde sowieso al bij de standaarduitrusting. Blijven alleen de losse opties nog over. Daarvan is eigenlijk of alles standaard of al gekozen via eerder geselecteerde opties. We kiezen hier alleen nog de extra zijairbags achterin (460 euro), het Air Balance-pakket (geurtje, 448 euro) en de garagedeuropener (272 euro).
Mercedes-AMG GT 63 S e-Performance zelf samenstellen
Daarmee zijn we aan het einde van de configuratie. Uiteindelijk hebben we voor bijna een kale A-Klasse aan opties geselecteerd (39.325 euro), met als totaalprijs een bedrag van 272.695 euro. Hoe zou jij de allereerste plug-in hybride AMG samenstellen? Op www.mercedes-benz.nl vind je het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8