Duik in de prijslijst: de Ferrari Purosangue
Ook Ferrari gaat aan de SUV, al doet men het net even anders dan de meeste directe concurrenten. We nemen een duik in de prijslijst en stellen er eentje samen.
Ondanks dat Ferrari aan het begin van de SUV-hype nog beweerde er niet aan mee te zullen doen, startte het merk een paar jaar geleden toch de ontwikkeling van een SUV-model, de Ferrari Purosangue. Uiteindelijk valt daar op het moment gewoon veel mee te verdienen. Rivaal Lamborghini verdubbelde met de Urus zelfs zijn productie. Toch ‘doet’ Ferrari die SUV wel op zijn eigen manier.
Volbloed Ferrari
Hoewel de Ferrari Purosangue voor een Ferrari behoorlijk hoog is, is hij voor een SUV juist zeer laag. Hij is maar 1,59 meter hoog. Ferrari ziet de auto dan ook nadrukkelijk niet zozeer als een SUV, maar als een volwaardige vierpersoons sportauto. Het merk is er zo van overtuigd dat de Purosangue een ‘echte Ferrari’ is, dat ze hem ook zo genoemd hebben. ‘Purosangue’ betekent namelijk ‘volbloed’.
Prestaties Ferrari Purosangue
Over prestaties heb je in de Ferrari Purosangue ook niets te klagen. Onder de motorkap ligt een 6,5-liter V12 met een vermogen van 725 pk en een koppel van 716 Nm. Daarmee is de 100 km/u al in 3,3 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op “meer dan 310 km/u”. Schakelen gaat met een achttrapsautomaat en alle vier de wielen worden aangedreven. Overigens schakelt de auto bij hogere snelheden over naar achterwielaandrijving.
Prijs Ferrari Purosangue
Naar verwachting zal de Ferrari Purosangue in Nederland ruim vier ton gaan kosten. De Italiaanse prijs bedraagt al 390.000 euro en daar komt in Nederland nog bpm bovenop. De definitieve Nederlandse prijs is nog niet bekend, want de definitieve CO2-berekening die de hoogte van de bpm bepaalt is er nog niet. Maar ja, als je naar de prijs moet vragen…
Kopen? Pech of wachten
Kan je dat bedrag missen en heb je het voor de Ferrari over, dan is het nog steeds maar de vraag of je een Purosangue kunt kopen. De productie is namelijk gelimiteerd op “20% van alle gebouwde Ferrari’s over de levenscyclus van de Purosangue”. Lekker ingewikkeld. In het kort: Ferrari heeft nu al veel meer vraag dan productieplekken, dus gaat de auto in eerste instantie alleen naar “loyale Ferrari-klanten”.
Standaarduitrusting Ferrari Purosange
Ga er maar vanuit dat standaard alles er en aan de Ferrari Purosange zit. Je krijgt gewoon een compleet infotainmentsysteem (met eigen touchscreen voor de passagier) en gebruikelijke luxe als stuurwielverwarming. Ook standaard is een beveiligingssysteem dat automatisch een melding naar Ferrari stuurt als de auto wordt ontgrendeld of gestart zonder dat de sleutelkaart in de buurt is. Ook handig: een systeem dat de voorkant van de auto iets optilt, bijvoorbeeld voor drempels. Optioneel zijn zaken als adaptieve koplampen, Surround View, runflat-banden en aanvullende diefstalbeveiliging.
Twee configurators
Verder bestaat de optielijst vooral uit de visuele aankleding van de auto. Daarvoor heeft Ferrari zelfs twee configurators: eentje met 360-gradenbeeld en een met fotorealistische stilstaande beelden. Voor het gemak kiezen wij nu even die laatste, maar daarin komt de auto ook wel beter tot zijn recht.
Carrosseriekleuren Ferrari Purosange
Ferrari levert voor de Purosange zo veel carrosseriekleuren dat we er een eigen kopje van maken. Er is keuze uit liefst 22 carrosseriekleuren. Allereerst zijn er de ‘speciale’ carrosseriekleuren crèmewit en zwart. Dan komen de niet-metallic-kleuren met ook weer wit en zwart, maar ook een soort donker grijsbruin, een bijna zwarte tint donkerblauw, twee tinten rood en geel en oranje. Dan zijn er de metallic-kleuren met zwart, twee tinten blauw en verschillende grijstinten. De laatste categorie zijn ‘historische kleuren’, met Rosso Dino (feloranje), Canna di Fucile (donkergrijs), Verde British, Blu Scozia en Blue Swaters. Eigenlijk zit er geen enkele kleur bij die de auto niet goed staat, maar zo’n sportauto mag van ons natuurlijk wel opvallen met een fel kleurtje. Uiteindelijk gaan wij voor Rosso Mugello.
Dakopties en carrosserie-elementen
Dan komen we bij de dakopties: een ‘gewoon’ dak in zwarte carrosserielak, een dak van glanzend koolstofvezel of een glazen panoramadak. We kiezen die laatste. Verder heb je de keuze om de standaard geselecteerde koolstofvezel carrosserie-elementen (spatbordranden, bumperdelen, spiegelkappen, etc.) te vervangen door hoogglans zwarte elementen. Doen we, vinden we toch net iets mooier. De uitlaatpijpen zijn naar wens verchroomd, geborsteld of matzwart. Dat laatste vinden we goed staan.
Wielen Ferrari Purosangue
In de basis zijn er twee types velg met een diameter van 22/23 inch voor/achter. De standaardoptie zijn relatief eenvoudige vijfpsaaks lichtmetalen velgen, desgewenst uitgevoerd in een donkerder grijs of juist met extra glans. Alternatief is een iets sierlijker model vijfspaaks lichtmetaal, desgewenst tweekleurig uitgevoerd met naar keuze matzwart of glanzend heel donkergrijs (eigenlijk ook zwart) als tweede kleur. Wij kiezen die laatste optie.
De remklauwen zijn naar wens uit te voeren in metaalkleur, zwart, donkerblauw, donkerrood en geel. Wij vinden die laatste optie wel mooi contrasteren met de rode carrosserielak.
Interieuraankleding Ferrari Purosangue
Je krijgt altijd hetzelfde type stoelen, maar voor de bekleding is de keuze reuze. Allereerst kies je voor de standaardbekleding of de Style-bekleding. Die eerste heeft vrijwel egale vlakken in contrasterende kleur, bij de Style krijg je geribbelde vlakken in dezelfde kleur. Wij vinden de standaardstoelen mooier.
Qua materiaal en kleur biedt Ferrari meer keuze dan we hier allemaal kunnen behandelen. In de basis kies je tussen gewoon leder, semi-aniline of alcantara. Naast voor de hand liggende zwart, grijs- en bruintinten is er ook keuze voor bekleding in het rood, blauw of zelfs een bijna gele tint beige. Wij gaan voor het meer ingetogen Charcoal. Verder zijn verschillende interieurdelen uit te voeren in koolstofvezel of hoogglans zwart. Nu laten we het koolstofvezel wel zitten. Aluminium pedalen vinken we aan, net als de vloermatten met geborduurd Purosangue-opschrift.
Dan is er alleen nog de vloerbekleding. Ook hier heb je volop de mogelijkheid om je te laten gaan met bijvoorbeeld een knalrood of -blauw interieur, maar wij houden het bij ingetogen Charcoal, passend bij de stoelbekleding.
Ferrari Purosangue zelf samenstellen
Zo zijn we aan het einde gekomen van de configuratie. Een prijs wordt niet genoemd, je krijgt slechts het advies om contact op te nemen met de dealer. Kan je lief vragen of je er een mag kopen. Heb je de Purosangue in overweging of wil je gewoon even dromen? De configurator is te vinden op www.ferrari.com.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63