Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste EV van het merk
Velen hebben ernaar uitgekeken: de komst van de Hyundai IONIQ 6. Nu het model te bestellen is nemen we een duik in de prijslijst. Wat heeft de auto in huis?
Wil je elektrisch rijden, maar heb je geen zin in de zoveelste SUV-achtige of Tesla en valt de Porsche Taycan buiten je budget? Dan hebben de Koreanen nu een interessant aanbod voor je: de Hyundai IONIQ 6. De ‘vierdeurs coupé’ (het is eigenlijk een sedan) wordt door sommigen zelfs een mini-Taycan genoemd. Dat gaat wellicht wat ver, maar een interessant en aantrekkelijk aanbod is het zeker.
Specificaties Hyundai IONIQ 6
Standaard beschikt de Hyundai IONIQ 6 over een vermogen van 111 kW (151 pk) en een koppel van 350 Nm. Vooral de pk’s zijn voor een EV niet indrukwekkend, maar wees eerlijk, voor Nederland heb je daar echt al genoeg aan. Een acceleratietijd naar de 100 km/u van 8,8 seconden is gewoon keurig. Het 53 kWh batterijpakket houdt ook het gewicht binnen de perken (1.775 kg kentekengewicht) en is toch al goed voor een actieradius van 429 km (WLTP).
Wil je toch meer, dan kan dat natuurlijk ook. Zo is er ook een 77,4 kWh batterijpakket, met naar keuze één of twee elektromotoren. Met die laatste keuze heb je ook vierwielaandrijving, anders zijn alleen de achterwielen aangedreven. In de achterwielaangedreven versie met grotere batterij beschik je over 168 kW (229 pk) en nog steeds 350 Nm. De vierwielaangedreven versie beschikt over een systeemvermogen van 239 kW (325 pk) en een systeemkoppel van 605 Nm. Dan zit je al in 5,1 seconden op de 100 km/u. De versie met één motor zit precies tussen het topmodel en de instapper in. De topsnelheid ligt ongeacht de uitvoering op 185 km/u.
Duik in de prijslijst: de NIO EL7 – Beter dan Tesla Model Y?
De grotere batterij in combinatie met één elektromotor zorgt ook voor de grootste actieradius: een dikke 614 km (WLTP). De vierwielaangedreven versie hoeft zich met 583 km (WLTP) ook nergens voor te schamen. De optioneel grotere wielmaat kost overigens wel aanzienlijk veel actieradius. Dan komen beide versies nog maar 545 en 519 km ver. Ook prima, maar wel iets om bij stil te staan.
Prijzen Hyundai IONIQ 6
Interessant is de Hyundai IONIQ 6 ook qua prijsstelling. Op het prijskaartje staat minimaal 45.895 euro. Daarmee is het misschien geen koopje, maar wel de goedkoopste elektrische Hyundai. De IONIQ 5 en zelfs de Kona hebben een hogere vanafprijs, namelijk respectievelijk 48.295 euro en 47.795 euro. Boven de ‘standaard’ Style-uitvoering staan ook nog de Connect (50.395 euro) en Lounge (58.895 euro).
Uitrustingen Hyundai IONIQ 6
‘Instapmodel’ Style laat eigenlijk al niets te wensen over. Enkele highlights: 18-inch lichtmetalen velgen, verwarmbare buitenspiegels, automatisch bedienbare achterklep, automatische airco, akoestische voorruit, adaptieve cruise control met stop & go-functie, stoffen bekleding (stuurwiel leder), een 12,3-inch touchscreen voor het infotainment (met Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth en spraakherkenning) en een reeks veiligheids- en assistentiesystemen waarmee de auto op de snelweg vrijwel zelfstandig moet kunnen rijden. Ondertussen wel ook zelf blijven opletten he?
Zoals de naam al doet vermoeden is de Hyundai IONIQ 6 als Connect vooral voorzien van meer technologie. Denk aan een warmtepomp en temperatuurregeling voor de batterij, warmtewerende ruiten, head-up display, stoel- en stuurverwarming, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en nog meer veiligheidssystemen. Wellicht ook handig: de batterij krijgt V2L-technologie en kan dus ook dienen als energiebron voor externe apparaten.
Topmodel Lounge vult dat aan met nog meer luxe en aankleding. Onder meer: de grotere batterij, 20-inch lichtmetalen velgen (18-inch nog steeds mogelijk), lederen bekleding, beide voorstoelen elektrisch verstelbaar (voor bestuurder met geheugen), voorstoelen met ‘ontspanningsfunctie’, een Bose Premium-audiosysteem en op afstand bedienbare ‘slimme parkeerassistentie’. Voor het optionele panoramadak en de digitale buitenspiegels moet je ook de Lounge hebben.
Onze configuratie
Wij houden het bescheiden en kiezen de Style, maar gaan wel voor het grotere batterijpakket. In het geval van de Style is die alleen te combineren met één elektromotor, maar zoals gezegd biedt die al prima specificaties. De warmtepomp mag dan standaard zijn voor de Connect, maar voor de andere modellen is hij wel optioneel te bestellen. Kost 1.495 euro extra, maar dat willen we wel.
Exterieuraankleding Hyundai IONIQ 6
Door naar de exterieuraankleding. Leuk: de felblauwe kleur die je op de vorige foto’s zag is de standaardkleur van de Hyundai IONIQ 6. Zo zorgt Hyundai voor wat kleur in het grijze wagenpark. Wil je liever toch wel grijs, dan kost dat 895 euro extra en dan heb je ook keuze uit lichtgrijs of donkergrijs. Donkerrood heeft dezelfde meerprijs, net als de parelmoerkleuren zwart, heel donkerblauw (bijna zwart) en nog wat grijstinten. Tot slot is er nog keuze uit mat donkergrijs of mat lichtgrijs, voor 1.095 euro extra. Toch nog een behoorlijk donker en grijs kleurenaanbod dus. Wij gaan voor donkerrood.
Interieuraankleding
Meer exterieuropties dan de carrosseriekleur biedt de Style niet, dus komen we bij het interieur. Daar zijn we echter ook snel klaar, want de Hyundai IONIQ 6 is als Style alleen leverbaar met de zwarte stoffen bekleding. Hogere uitrustingsniveaus bieden behalve zwart leder ook de keuze uit grijze lederen bekleding.
Hyundai IONIQ 6 zelf samenstellen
Losse opties zijn er niet en dus zijn we alweer aan het einde van het configuratieproces gekomen. De samengestelde Hyundai IONIQ 6 kost nu 53.285 euro. Zie jij jezelf al in de auto rijden? Zou je voor dezelfde uitvoeringen hebben gekozen of juist een heel andere? Stel hem eenvoudig naar eigen wens samen op www.hyundai.com/nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is