Duik in de prijslijst: de Lotus Eletre
Een grote SUV van een merk als Lotus. Daar moeten we toch nog wel even aan wennen… We nemen daarom eens een duik in de prijslijst voor een nadere kennismaking met de Lotus Eletre.
Zeg je Lotus, dan zeg je lichtgewicht sportauto’s met een doelmatige eenvoud. Dan is er ineens de Lotus Eletre. Een (weliswaar relatief lage) SUV van ruim vijf meter lang, twee meter breed en met een kentekengewicht van – schrik niet – 2.600 kg… Een vermogen van minimaal 450 kW (603 pk) zorgt echt wel voor sportieve prestaties, maar toch.
Zakelijk gezien snappen we de keuze dan weer wel. Lotus moet geld verdienen en dat kan op dit moment haast niet beter dan met performance-SUV’s. Kijk maar naar het succes dat Lamborghini heeft met de Urus. Zelfs Ferrari is na veel gemor toch ook overstag. Inmiddels is Lotus zo ver dat de productie van de Eletre van start kan gaan. Laten we er dan toch maar eentje samenstellen voor een nadere kennismaking.
Lotus Eletre in drie smaken
De Lotus Eletre is leverbaar in drie varianten: het ‘standaardmodel’, de S en de R. Die eerste twee beschikken beide over een systeemvermogen van 450 kW (603 pk) en 710 Nm. Dat is goed voor een 0-100-sprint in 4,5 seconden en een topsnelheid van 258 km/u. Het verschil tussen de ‘standaardversie’ en de S zit hem in de uitrustingen. Voor extra sportieve prestaties moet je bij de R zijn. Die beschikt over 480 kW (653 pk) en liefst 985 Nm en heeft de 100 km/u al na 2,9 seconden bereikt. De topsnelheid ligt dan op 265 km/u.
Prijzen Lotus Eletre
Er hangt hoe dan ook een stevig prijskaartje aan de Lotus Eletre. Met minder dan 98.690 euro op zak hoef je de dealer niet binnen te stappen. De Eletre S is er vanaf 124.090 euro en de R kost minimaal 154.090 euro.
De basisversie heeft een relatief beperkte optielijst, dus die slaan we even over. Aan de andere kant heeft juist een merk als Lotus laten zien dat meer pk’s niet per se beter zijn, dus komen we uit bij de Eletre S.
Standaarduitrusting Lotus Eletre
Overigens is de standaarduitrusting van de Lotus Eletre al niet karig. Enkele highlights: 20-inch lichtmetaal, Nappa-lederen bekleding, Matrix-led-koplampen, automatische vierzone-airco en het Lotus Pilot Pack met allerlei al dan niet wettelijk verplichte assistentie- en veiligheidssystemen.
De Eletre S voegt daar onder meer 22-inch lichtmetaal, lichtgewicht remmen, een actieve achterspoiler, soft-close-portieren en een premium audiosysteem aan toe. De R breidt dat verder uit met voornamelijk extra sportieve uitrustingen, zoals Intelligent Anti Roll Control, vierwielsturing, Track Mode en het Carbon Fiber Pack.
Exterieuraankleding Lotus Eletre
We beginnen met kleur. Standaard wordt de Lotus Eletre geleverd in donkergrijs. Een andere kleur kost minimaal 1.210 euro extra en dan krijg je de auto in het zwart. Wil je een ‘echte’ kleur, dan leg je 1.820 euro bij om te kunnen kiezen uit fel rood of groen. Voor 2.060 euro extra kun je kiezen uit lichtgrijs en felgeel. Afhankelijk van de carrosseriekleur is het Lotus-logo uitgevoerd in geel-zwart of volledig zwart. Die felle kleuren staan hem toch het beste en dan gaan wij voor ‘Lotus-geel’.
Voor 1.210 euro ruilen we de standaard velgen om voor volledig in het zwart uitgevoerde exemplaren van hetzelfde type. De keuze is echter reuze. Er is keuze uit nog drie andere velgen, die bijna allemaal ook leverbaar zijn in het zwart of in gepolijste uitvoering. Dat brengt het totaal op liefst tien mogelijke velgen. De velgmaat is 22 of 23 inch en de meerprijs bedraagt 1.210 tot liefst 5.690 euro.
Het remsysteem is in feite een technische optie, maar met deze open velgen kan je het ook als een visuele optie zien. Lotus zet ze dan ook bij de exterieuraankleding. Voor 610 euro zijn de standaard zwarte remklauwen uitgevoerd in groen of rood. Leg je een stevige 11.680 euro bij, dan krijg je carbon-keramische remmen met grijze of gele remklauwen. Die gele klauwen staan wel erg goed, maar gezien de meerprijs houden we het toch bij het standaard setje remmen.
Tot slot zijn er de Carbon Packs. Voor 4.240 euro worden bumpers en spiegelkappen (deels) in carbon uitgevoerd, voor liefst 11.500 euro ook nog allerlei andere delen. Wij gaan voor de middenweg.
Interieuraankleding Lotus Eletre
In het interieur kiezen we eerst de stoelopstelling: vijf ‘standaard’ zitplaatsen, dezelfde opstelling met comfortstoelen (bredere hoofdsteunen à 4.600 euro) of Executive Seats (6.660 euro) waarbij de achterbank wordt vervangen door twee individuele sportstoelen. Wij gaan voor de comfortstoelen.
Standaard voor onze configuratie is antraciet-grijze bekleding. Een optie zonder meerprijs is zwart met rode accenten. Voor 2.550 euro krijg je heel lichtgrijs veganistisch leder met gele accenten of goudkleurig Nappa-leder. Wij houden het bij de standaard bekleding.
Verder ruilen we de hoogglans zwarte interieurafwerking om voor het Carbon Pack (3.390 euro) en het met microvezel beklede stuurwiel (610 euro).
Losse opties Lotus Eletre
Tot slot de losse opties. Het Intelligent Glass Roof (1.820 euro, dakrails vervallen) vinken we aan, net als het Dynamic Handling Pack met meesturende achterwielen en Intelligent Anti Roll Control (6.660 euro). De opties Home Link (370 euro), UWB Key (250 euro), camera’s in plaats van zijspiegels (3.030 euro), de elektrisch wegklapbare trekhaak (1.580 euro) en het Highway Assist Pack (2.420 euro) laten we voor wat ze zijn.
Lotus Eletre zelf samenstellen
Uiteindelijk komen we op een Lotus Eletre met een prijskaartje van 144.440 euro. Eerdere Lotus-modellen waren zelden zo duur en dan betaal je voor de Eletre nog niet eens bpm. Nou ja, echte Lotus of niet, een zeer sportieve, luxe en opvallende auto heb je er wel mee. De Lotus Eletre zelf samenstellen? Neem zelf eens een kijkje in de configurator op www.lotuscars.com/nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63